بررسی اثر کمبوچای تهیه شده از چای سبز بر روی سطح گلوکز و پروفایل لیپیدی موش های صحرایی دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه

دیابت، بیماری مزمن و پیشرونده ای است که اختلالات چربی یکی از مشکلات متداول در این بیماری است که خود سبب پیدایش و تشدید عوارض کوتاه و بلند مدت می شود.

هدف

مطالعه حاضر اثر کمبوچای تهیه شده از چای سبز بر روی سطح گلوکز و پروفایل لیپیدی موش های صحرایی دیابتی را مورد بررسی قرار داد.

روش بررسی

تعداد 30 سر موش صحرایی از نژاد ویستار که به وسیله تزریق آلوکسان با دوز 130 میلی گرم بر کیلوگرم دیابتی شده بودند به طور تصادفی به 3 گروه شامل: 1) گروه کنترل، 2) گروه دریافت کننده چای سبز 3) گروه دریافت کننده کمبوچای تهیه شده از چای سبز تقسیم شدند. به گروه شماره 2 چای سبز دم کرده، به گروه 3 کمبوچای تهیه شده از چای سبز و به گروه کنترل آب به میزان 5 میلی لیتر بر کیلوگرم روزانه در مدت 4 هفته گاواژ شد، سپس میزان گلوکز و پروفایل لیپیدی اندازه گیری شد.

نتایج

سطح گلوکز سرم در گروه های کمبوچا و چای سبز نسبت به گروه کنترل کاهش معنی دار داشت (به ترتیب 002/0p= و 0001/0p=). کمبوچای در مقایسه با چای سبز باعث کاهش معنی دار گلوکز شد (050/0=p). همچنین افزایش میانگین غلظت HDL در گروه کمبوچا در مقایسه با گروه چای سبز معنی دار بود (02/0=p) و کاهش میانگین غلظت کلسترول تام و LDL در گروه های کمبوچا و چای سبز نسبت به گروه کنترل معنی دار بود. در ضمن کاهش میانگین غلظت توتال کلسترول و LDL در گروه کمبوچا در مقایسه با گروه چای سبز نیز معنی دار بود (0001/0=p).

نتیجه گیری

مصرف کمبوچای باعث کاهش غلظت گلوکز، LDL، کلسترول تام و افزایش HDL سرم شد که احتمالا این اثرات به علت ترکیبات حاصل از فرایند تخمیر می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!