اندازه گیری غلظت گاز رادون در منازل مسکونی شهر گرگان

چکیده:
سابقه و هدف
گاز رادون پرتوی بی بو و بیرنگ است که به واسطه فروپاشی اورانیوم موجود در زمین ایجاد شده و از طریق درز و شکاف های ساختمانی به فضای داخلی خانه ها راه می یابد. گاز رادون با انتشار پرتو آلفا و چسبیدن به ذرات گرد و غبار و آئروسل های موجود در هوا می تواند باعث ایجاد سرطان ریه شود. با توجه به این که 65 تا 95 درصد از عمر انسان در محیط های بسته سپری می شود. این گاز می تواند بر سلامت انسان تاثیر منفی بگذارد. لذا هدف از این مطالعه اندازه گیری غلظت گاز رادون موجود در خانه های شهر گرگان و مقایسه میزان غلظت موجود با استاندارد توصیه شده توسط انجمن حفاظت محیط زیست امریکا می باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش برای اندازه گیری گاز رادون، 212 منزل مسکونی واقع در شهر گرگان انتخاب شد. دتکتورهای رد پای هسته ای حالت جامد solid-state nuclear track detectors (SSNTDs) مجهز به آشکارساز 39 CR- به مدت سه ماه طی فصل زمستان در اتاق خواب و نشیمن به فاصله 50 تا 90 سانتیمتری از کف زمین دور از پنجره و نور آفتاب نصب شدند. پس از جمع آوری، آشکار سازها در محلول سود 25/6 نرمال در دمای 85 درجه سانتیگراد به مدت سه ساعت قرار داده شد و پس از آماده سازی با استفاده از دستگاه اسکن اتوماتیک و روش های آماری مناسب، غلظت گاز رادون تعیین شد.
یافته ها
با توجه به مقایسه نتایج به دست آمده با استانداردهای انجمن حفاظت محیط زیست آمریکا مشخص شد که تنها نزدیک به سه درصد منازل مسکونی شهر گرگان دارای غلظت گاز رادون بالاتر از 148 بکرل بر متر مکعب می باشد.
استنتاج
نتایج حاصل از این مطالعه می تواند برای تهیه نقشه ملی گاز رادون در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1290179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!