بررسی ریخت شناختی گل آذین و مطالعه ساختار تشریحی گل نر در سگ دندان گل گره ای (Pycnocycla nodiflora Decne. ex Boiss.) از تیره چتریان (Apiaceae)

پیام:
چکیده:

در پژوهش حاضر، ریخت شناسی و تشریح ساختار گل نر Pycnocycla nodiflora بررسی شد. به کارگیری شاخص هایی همچون: ویژگی های گل آذین، گلچه های چتر و میوه ها در رده بندی گیاهان تیره چتریان (Apiaceae) زمینه کافی برای انجام بررسی هایی با محوریت ساختار گل در این تیره با ارزش اقتصادی، فراهم می کند. بررسی های ریخت شناختی و تشریحی این گونه با استفاده از استریومیکروسکوپ، میکروسکوپ نوری و روش تثبیت و برش گیری بافت انجام شد. چترهای مرکب شامل 3 تا 5 چترک، گریبان دارای 5 براکته کوتاه و مثلثی شکل، تعداد ثابت 7 گل در یک چترک، دمگل های متورم در گل های نر، کاسبرگ های با اندازه های متفاوت، گلبرگ های با ترکیب رنگی سفید و بنفش، وجود کرک های فراوان در سطح بیشتر اجزای گل، اتصال پشت چسب میله به بساک و وجود یک ساختار با لبه های چین خورده در قسمت میانی نهنج گل های نر از نتایج ریخت شناختی، این گونه است. مطالعات تشریحی، بیانگر این است که مجاری ترشحی موجود در ساختار کاسبرگ و گلبرگ، دارای نمو شیزوژن هستند و به تدریج که گل به بلوغ نهایی خود نزدیک می شود میزان کرک های منشا گرفته از اپیدرم این ساختارها افزایش می یابد. دیواره بساک شامل اپیدرم، لایه مکانیکی، لایه گذر ناپایدار و لایه مغذی ترشحی است. طی بلوغ بساک، پدیده هایی همچون سیتوکینز همزمان، تشکیل تتراد چهار وجهی در پایان میوز سلول های مادر میکروسپور، پایداری لایه مغذی تا مرحله بلوغ نسبی میکروسپورها، شکوفایی طولی بساک، عدم هماهنگی نموی میان کیسه های گرده یک بساک و بساک های یک گل در بعضی مراحل و ایجاد دانه های گرده دمبلی شکل مشاهده می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1292596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!