پذیرش آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه

آموزش الکترونیکی یک نوع آموزش انفرادی است که با توجه به هزینه های پایین این آموزش، استفاده از آن در آموزش دانشگاهی ایران پیشنهاد شده است. در این راستا شناخت عوامل موثر در پذیرش و استفاده از آموزش الکترونیکی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان سودمندی، سهولت استفاده و موانع درک شده در آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد.

روش ها

این مطالعه توصیفی مقطعی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1392 انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم از بین دانشکده های مختلف انتخاب شده و اطلاعات به وسیله پرسشنامه، به صورت خودایفا جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

بیش ترین امتیاز کسب شده به ترتیب مربوط به حیطه های موانع (5/70%)، سهولت (4/68%) و سودمندی درک شده (2/67%) بود. بیش ترین امتیاز در سه حیطه سودمندی، سهولت و موانع به ترتیب مربوط به گویه های «دسترسی بیش تر به اساتید با تجربه از راه دور»، «سادگی استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری مرتبط با آموزش الکترونیکی» و «پایین بودن سرعت اینترنت» بودند، که به ترتیب میانگین 76/0±82/3، 95/0±60/3، 83/0±14/4 از نمره 5 را کسب کردند.

نتیجه گیری

با توجه به این که عامل موانع درک شده سهم بیش تری در انجام آموزش الکترونیکی توسط اعضای هیات علمی داشت، لذا به نظر می رسد تاکید بر رفع موانع درک شده بتواند نتایج سودمندتری در انجام آموزش الکترونیکی ایجاد کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 447
لینک کوتاه:
magiran.com/p1293442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!