تاثیر یک برنامه تمرین هوازی منتخب همراه با رژیم غذایی کنترل شده بر کاهش وزن مردان چاق

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با تغییر الگوی مصرف مواد غذایی و زندگی ماشینی، اضافه وزن و چاقی رو به افزایش بوده، لذا شیوع بیماری های قلبی عروقی و مرگ زود رس ناشی از آن بیشتر شده است. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر رژیم غذایی کنترل شده و فعالیت ورزشی هوازی بر کاهش وزن مردان چاق بود.
مواد و روش ها
40 مرد چاق به صورت تصادفی به چهار گروه تمرین (10نفر)، رژیم غذایی (10نفر)، تمرین به همراه رژیم غذایی (10نفر) و شاهد (10نفر) تقسیم شدند. اندازه های قد، وزن، ضخامت چربی زیر پوستی همه آزمودنی ها قبل از شرکت در فعالیت ورزشی و رژیم غذایی کنترل شده اندازه گیری شد. سپس فعالیت ورزشی و برنامه ی غذایی کنترل شده به مدت هشت هفته اجرا گردید. پس از هفته چهارم و پس از هشت هفته فعالیت ورزشی و کنترل برنامه غذایی، دوباره اندازه های وزن و ضخامت چربی زیر پوستی همه آزمودنی ها اندازه گیری شد. جهت کنترل برنامه غذایی آزمودنی ها از نرم افزار (Food processer) استفاده شد. برای تحلیل استنباطی داده ها از آزمون (Repeated measures ANOVA) استفاده گردید. سطح معنی داری در تمامی آزمون ها 05/0p< در نظر گرفته شد.
یافته ها
8 هفته فعالیت ورزشی منظم و مداخله در رژیم غذایی، باعث کاهش معنی دار مقادیر وزن و درصد چربی بدن آزمودنی های گروه های مختلف پژوهش گردید (05/0 P<). به طوری که گروه تمرینات ورزشی به همراه رژیم غذایی کنترل شده با 4 درصد کاهش در وزن بیشترین تاثیر را نسبت به گروه های دیگر داشته است.
نتیجه گیری
در مجموع بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان برنامه های ورزشی منظم با شدت معین با رعایت احتیاط، به همراه مصرف مواد لبنی کم چرب را جهت کنترل و کاهش وزن افراد چاق جامعه (30 > BMI)، که دارای جمعیتی رو به افزایش هستند، به مراکز بهداشت و سلامت جامعه توصیه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!