بررسی میزان استرس دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی91 -90

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
حرفه دندانپزشکی طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده با سطح بالایی از استرس همراه است. استرس در کار دندانپزشکی به دندانپزشک محدود نمی شود بلکه توسط دانشجویان در محیط دانشگاهی هم تجربه می شود. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین عوامل استرس زا در بین دانشجویان دندانپزشکی بابل در سال تحصیلی 91-90 انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه تغییر یافته (DES (Dental Environment stress می باشد. نمونه ها شامل تمامی دانشجویان دندانپزشکی بابل(199نفر) بوده، به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با آزمون و T_ TEST آنالیز شده، 0/85 =r بود.
یافته ها
در شناسایی عوامل استرس زا در میان دانشجویان دندانپزشکی بابل، شش عامل که به ترتیب بروز، بیشترین استرس را در بین دانشجویان ایجاد می کردند عبارت بودند از: 1- وجود چند امتحان در یک روز (0/596 ± 2/76) 2- فشردگی امتحانات (0/581 ± 2/74) 3- وقت بسیار کم امتحان و نحوه برگزاری امتحانات (0/693 ± 2/62) 4- تحقیر و نشان دادن عدم رضایت کار توسط اساتید و یا راهنما مقابل چشم بیمار (0/618 ± 2/61) 5- تعداد واحدها و دروس ارائه شده و حجم زیاد آن در طول یک ترم (0/849 ± 2/352) 6- برخورد نادرست و گاهی توهین آمیز کارکنان یک بخش(0/793 ± 2/33). در بین بخش های دانشکده سه بخش پروتز، رادیولوژی و اندو با اختلاف فاحشی که نسبت به دیگر بخش ها داشتند، بیشترین استرس و نگرانی را برای دانشجویان ایجاد کرده بودند.
نتیجه گیری
عوامل استرس زا در دانشجویان دختر، همچنین در دانشجویان سال چهارم اثرات بیشتری ایجاد کرده بود، بنابراین توجه بیشتر به اصلاح مراکز آموزشی، برنامه های امتحانی و دو بخش پر استرس در دانشکده ضروری است تا با تغییرات اصولی در برنامه ریزی و آشنایی با دوره های کنترل استرس بتوان بر آن غلبه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!