تاثیر مواجهه با آلودگی صوتی در دوره بارداری بر القای تقویت درازمدت در نورون های هرمی ناحیه CA1 هپیوکامپ فرزندان موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اعتقاد بر این است که فرآیند های شناختی به آسانی تحت تاثیر تحریکات محیطی ناسازگار قرار می گیرند. در مطالعات زیادی نشان داده شده است که استرس مادر در دوران بارداری بر روی تکامل مغز جنین وی موثر است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر مواجهه با آلودگی صوتی در دوران بارداری بر پاسخ های نورونی ناحیه CA1 هیپوکامپ فرزندان در موش صحرایی می باشد.
روش
4 گروه موش صحرایی نر 45 روزه شامل یک گروه کنترل که مادران آنها یک دوره طبیعی بارداری را پشت سر گذاشته بودند و سه گروه مورد مداخله که مادران آنها در هفته سوم بارداری روزانه بین ساعت 8 تا 14 به مدت 1و2و4 ساعت در معرض سر و صدای آزارنده ترافیک شهری با شدت 95 دسی بل به بالا قرار گرفته بودند، وارد پژوهش شدند. سپس در نوزادان نر این گروه ها ویژگی های پتانسیل های پس سیناپسی تحریکی میدانی (fEPSP) ناشی از تحریک مدارهای نورونی کولترال شافر در محل دندریت نورون های ناحیه CA1 در حالت پایه و بعد از القای تقویت دراز مدت (Long-term potentiation: LTP) با اعمال تحریک تتانیک بررسی شد.
یافته ها
نتایج حاکی از آن بود که اعمال آلودگی صوتی ترافیک در هفته سوم بارداری باعث کاهش دامنه (0001/0P<) و شیب پاسخ های پایه در ناحیه CA1 هیپوکامپ (0001/0P<) و همچنین جلوگیری از االقای LTP مدارهای نورونی این ناحیه در مقایسه با گروه کنترل می شود. همچنین سطح کورتیکوسترون سرم این حیوانات در گروه های 2 و 4 ساعته افزایش چشمگیری در مقایسه با گروه کنترل داشت. اما تفاوت معنی داری در سطح سرمی کورتیکوسترون بین گروه های یک ساعته و کنترل وجود نداشت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاضر، مواجهه روزانه با آلودگی صوتی در دوزهای یک، دو و چهار ساعت در هفته سوم بارداری در موش صحرایی، باعث کاهش خصوصیات پاسخ نورون های هرمی ناحیه CA1 هیپوکامپ فرزندان آنها می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
277
لینک کوتاه:
magiran.com/p1297780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!