مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دانش آموزان تیزهوش با عادی

پیام:
چکیده:
مقدمه

به کودکانی تیزهوش گفته می شود که با کمک فکر، استدلال و استفاده از فرایندهای ذهنی عالی بتواند قضاوت صحیح بکند و دارای سلامت روان، ثبات عاطفی، هیجانی و شادی بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی باشند. هدف این پژوهش مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی است تا مشخص شود که آیا تیزهوشی نقشی در میزان باورهای غیرمنطقی و شادکامی دانش آموزان ایفا می کند یا خیر.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 88-87 بودند. که از این تعداد 60 نفر(30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش آموز عادی) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه باورهای غیرمنطقی الیس و پرسش نامه شادکامی آکسفورد که به ترتیب دارای 66 و 29 ماده می باشند استفاده شد و دانش آموزان در مدرسه به سوالات پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t-test مستقل استفاده شد.
یافته های پژوهش: مقدار t به دست آمده در متغیرهای باورهای غیرمنطقی و شادکامی معنادار گردید. به طوری که میانگین نمرات باورهای غیرمنطقی در تیزهوشان کمتر و میزان شادکامی در آن ها بیشتر است. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر باورهای غیرمنطقی و شادکامی تفاوت وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

دانش آموزان تیزهوش نسبت به تجربه های بیرونی و درونی پیرامون خود انعطاف بیشتری دارند و ظرفیت بیشتری برای بازبینی و تغییر ارزش ها و باورهای نادرست دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!