بررسی میزان شیوع لارو لینگواتولا سراتا در بزهای کشتار شده در استان اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
لینگواتولا سراتا کرم زبان نیز شناخته می شود و از انگل های مهمی است که فرم بالغ آن در دستگاه تنفس گوشتخواران قرار دارد که میزبان نهایی آن هستند. تخم های دفع شده گیاهان را آلوده می کند و سبب بروز بیماری لینگواتولوزیز احشایی و بینی ای – حلقی در سایر حیوانات می شود. این بیماری را در انسان سندروم مراره می نامند.
هدف
در این مطالعه شیوع آلودگی به لارو لینگواتولا سراتا در عقده های لنفی سینه ای و احشایی بزهای کشتار شده در استان اصفهان در ایران بررسی شد.
روش کار
عقده های لنفی سینه ای و احشایی 620 بز کشتار شده شامل 197 بز ماده و 423 بز نر پس از آماده سازی با برش و مشاهده» دقیق و میکروسکوپی آنها از نظر آلودگی به لارو لینگواتولا سراتا مطالعه شدند. سپس، در موارد مشکوک نمونه ها با پپسین و اسید کلریدریک هضم و از نظر آلودگی مطالعه شدند. بزهای مورد مطالعه در چهار گروه زیر 5/1 سال، بین 5/1 تا 5/2 سال، بین 5/2 تا 5/3 سال و بالای 5/3 سال دسته بندی شدند.
نتایج
35/54% بزهای کشتار شده به لارو لینگواتولا سراتا آلوده بودند. جنس (نر یا ماده) در میزان شیوع این لارو در بزها تاثیری نداشت.
نتیجه گیری نهایی: این میزان بالای شیوع لارو لینگواتولا سراتا در بزهای کشتاری نشان دهنده» آلودگی بالا در سایر حیوانات و حتی انسان ها در منطقه است که لزوم به کارگیری روش های پیشگیری علیه این لارو را در مناطق ذکر شده به منظور پیشگیری از همه گیری های احتمالی پررنگ تر می کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
79 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!