نقش صفات شخصیتی در پیش بینی تاب آوری دانشجویان نظامی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مواجهه و چالش با مشکلات زندگی بخشی از زندگی روزانه انسانهاست و کسانی در این مسیر موفق ترند که از ویژگی های خاصی برخوردار باشند، از جمله این ویژگی ها تاب آوری است. ویژگی های متفاوت شخصیتی، واکنش افراد را نسبت به موقعیت ها و فشارها متمایز می گرداند. شناخت ویژگی های شخصیتی می تواند به ما کمک کند تا پیامدهای مهم زندگی را بشناسیم. بر این اساس پژوهش حاضر نقش صفات شخصیتی در پیش بینی میزان تاب آوری دانشجویان نظامی را بررسی می کند.
روش بررسی
این پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 353 نفر از دانشجویان یکی از دانشگاه های نظامی کشور بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه 60 سوالی (NEO-FEI) و مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون (CD-RISC). برای تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام استفاده شد.
یافته ها
آزمون فرضیه ها بیان داشت که صفات شخصیتی وظیفه شناسی، برون گرایی و توافق پذیری ارتباط مثبت معنی داری با متغیر تاب آوری نشان دادند. تنها صفت روان رنجورخویی رابطه معکوس و معناداری با تاب آوری داشت و در نهایت صفت گشودگی به تجربه ارتباط معنی داری با متغیر تاب آوری نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عامل شخصیتی وظیفه شناسی قدرتمندترین پیش بینی کننده تاب آوری است و 34% تغییرات تاب آوری را پیش بینی می کند، عامل شخصیت روان رنجورخویی نیز 5%، تغییر پذیری متغیر ملاک یعنی تاب آوری را پیش بینی می کند.
بحث و نتیجه گیری
در مجموع از متغیرهای پیش بین دو عامل از صفات شخصیتی، 39% از واریانس تاب آوری را پیش بینی کردند. بنابر این شناخت ویژگی های شخصیتی می تواند میزان تاب آوری افراد در موقعیت های تنش زا را پیش بینی نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!