مقایسه رضایت از کنترل درد بعد از جراحی و میزان تداخل آن با عملکرد بیماران معتاد و غیر معتاد به مواد مخدر

پیام:
چکیده:
مقدمه
تسکین درد بعد از عمل جراحی در بیماران معتاد در مقایسه با بیماران غیر معتاد اغلب چالش برانگیز تر است و بیماران معتاد اغلب از درمان نامناسب درد پس از عمل جراحی رنج می برند.
هدف
این مطالعه با هدف مقایسه رضایت از کنترل درد بعد از جراحی و میزان تداخل آن با عملکرد بیماران معتاد و غیر معتاد به مواد مخدر صورت گرفته است.
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی تحلیلی است که تعداد 105 نفر از بیماران معتاد و 105 نفر از بیماران غیر معتاد بستری در بخش جراحی بیمارستان مدرس ساوه در سال 1391 انتخاب شدند. هر دو گروه از نظر شدت درد، میزان رضایت از کنترل درد بعد از عمل جراحی و میزان تداخل درد با عملکردهای آنان مقایسه شدند. جهت جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از یک پرسشنامه 4 قسمتی استفاده شد. قسمت اول در رابطه با مشخصات فردی، قسمت دوم در رابطه با سنجش شدت درد و قسمت سوم در رابطه با میزان تداخل درد با عملکرد بیمار (فعالیتهای معمول، راه رفتن، خلق، خواب و روابط با دیگران) و قسمت چهارم در رابطه با ارزیابی رضایت بیماران از کنترل درد بعد از عمل جراحی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و کای اسکوئر انجام گرفت.
نتایج
اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه بیماران معتاد (57.14%) از کنترل درد بعد از عمل جراحی ناراضی بودند در حالی که در گروه بیماران غیر معتاد 14.28 درصد از کنترل درد بعد از عمل جراحی ناراضی بودند که این تفاوت معنی داری بود(P=0.001). همچنین نتایج نشان داد میزان تداخل درد بعد از عمل جراحی در حیطه های خلق، خواب و روابط با دیگران در دو گروه بیماران معتاد و غیر معتاد به مواد مخدر تفاوت معنی داری داشتند(P=0.01).
نتیجه گیری
نتایج مبین این موضوع می باشد که باید به مقوله تسکین درد بیماران معتاد به خصوص دردهای حاد مانند درد پس از عمل جراحی توجه ویژه ای شود و نباید این تصور در ذهن پرستاران و یا پزشکان ایجاد شود که این افراد باید مشمول مقررات محدود کننده سختری از نظر حقوق بیماران قرار بگیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1308655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!