بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل مراقبت مشارکتی بر رفتار تغذیه ای اعضای خانواده بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رعایت رژیم غذایی از ارکان مهم در مراقبت و پیشگیری از بروز دیابت نوع دو در افراد مستعد می باشد. در مداخلات آموزشی انجام شده در ایران، اعضای خانواده بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کمتر در برنامه آموزشی شرکت داده می شوند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، تعیین تاثیر آموزش بر اساس مدل مراقبت مشارکتی بر رفتار تغذیه ای خانواده بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بود.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور بود که در سال 1392 در مرکز آموزش دیابت تبریز انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از اعضای درجه اول خانواده بیماران (یک نفر از خانواده هر بیمار) مبتلا به دیابت نوع دو بود که به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. برای سنجش رفتار تغذیه ای از پرسش نامه تعدیل شده سبک زندگی استفاده شد. ابتدا پیش آزمون از دو گروه اخذ و سپس آموزش مشارکتی برای گروه مداخله (شامل مراحل انگیزش، آماده سازی، درگیرسازی و ارزشیابی بود) به مدت 7 جلسه 1 ساعته برگزار شد. سه ماه پس از اتمام برنامه مشارکتی، پس آزمون از دو گروه اخذ گردید. داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی مستقل در نرم افزار آماری SPSS نسخه 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
دو گروه آزمون و کنترل از نظر سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل و وضعیت اقتصادی تفاوت آماری معنی داری با یکدیگر نداشتند. گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی در قسمت های مربوط به مصرف فست فود (0/001 = P)، مصرف میوه (0/005= P) و سبزی (0/004 = P)، کنسروها (0/003 = P)، شیرینی (0/001 = P)، روغن نباتی جامد (0/007 = P)، سوسیس و کالباس (0/005 = P)، روش معمول پخت غذا (0/003 = P) و خوردن شام سنگین و دیروقت (0/007 = P) عملکرد بهتری را نسبت به گروه کنترل گزارش نمودند.
نتیجه گیری
آموزش بر اساس مدل مراقبت مشارکتی سبب اصلاح سبک زندگی اعضای خانواده بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در بسیاری از شاخص ها و رفتارهای تغذیه ای شده است. با توجه به نتایج پژوهش توصیه می شود از الگوی مراقبت مشارکتی جهت آموزش تغذیه ای اعضای خانواده بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!