تاثیر عصاره ریشه سنبل الطیب بر شدت علایم خلقی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم پیش از قاعدگی (Premenstrual syndrome یا PMS) اختلال شایعی می باشد که با توجه به عدم شناخت اتیولوژی دقیق این سندرم درمان های متعددی برای آن پیشنهاد شده است. یکی از روش های درمانی، استفاده از گیاهان دارویی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سدامین (عصاره ریشه سنبل الطیب) بر شدت علایم خلقی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دو سوکور، 100 دانشجوی دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن در سال 1392 که به PMS مبتلا بودند به صورت تصادفی به گروه های دریافت کننده سنبل الطیب و دارونما تقسیم شدند. شرکت کنندگان از هفت روز قبل از قاعدگی به مدت سه دوره روزانه دو عدد قرص دریافت و شدت علایم خود را ثبت نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات، فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه ثبت روزانه شدت علایم بود. داده ها قبل از مداخله و 1، 2 و 3 ماه پس از مداخله با استفاده از آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنالیز واریانس اندازه های تکراری در نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 مقایسه گردید و P < 0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
بین میانگین شدت علایم سندرم پیش از قاعدگی در ارتباط با علایم خلقی (p<0.001) و رفتاری (p<0/001) گروه مداخله قبل و بعد از دریافت سدامین از نظر آماری تفاوت معنی داری مشاهده شد، در حالی که این تفاوت در گروه کنترل از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین آنالیز واریانس اندازه های تکراری نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری بین میانگین علایم خلقی و رفتاری قبل از مداخله، 1، 2 و 3 ماه بعد از مداخله در گروه دریافت کنندگان سنبل الطیب وجود داشت (p<0.001) اما این تفاوت در گروه کنترل معنی دار نبود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه، عصاره ریشه سنبل الطیب شاید در کاهش شدت علایم خلقی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!