بررسی رابطه شاخص های التهابی و تنفسی در پسران 16-14 سال فعال: اثر یک نوبت فعالیت شدید هوازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین شاخص های التهابی فیبرینوژن، کراتین کیناز و پروتئین واکنش گر C با شاخص های تنفسی FEF25_75% وFEV1 در پسران 16- 14سال شهر ارومیه در پاسخ به فعالیت شدید فزاینده بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع تحقیقات نیمه تجربی با طرح اندازه های تکراری بود. 24 پسرسالم 16-14 سال شهر ارومیه در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه تمرین (12 نفر) و گروه کنترل (12نفر) تقسیم شدند. از گروه تمرین در حالت پایه و2 دقیقه بلافاصله بعد از انجام فعالیت ورزشی اصلاح شده بالک و از گروه کنترل در حالت پایه و 48 ساعت بعد از آن خون گیری به عمل آمد. پاسخ های تهویه ای گروه تمرین بلافاصله بعد از انجام فعالیت ورزشی اندازه گیری شد.
یافته ها
سطح پروتئین واکنش گر C و فیبرینوژن در گروه تمرین افزایش معنی داری یافت(p<0.001) این گروه دارای سطح بالایی از این نشانگرها در مقایسه با گروه کنترل بودند. FEV1 و FEF25_75% تغییر معنی داری نیافتند. ارتباط بین پروتئین واکنش گر C با FEF25_75%، فیبرینوژن باFEF25_75%، کراتین کیناز با FEF25_75% در گروه تمرین معنی دار شد(p≤0/05)
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که فعالیت بدنی فزاینده، افزایش عوامل التهابی را در کودکان فعال به همراه دارد. هم چنین فعالیت بدنی فزاینده وجود رابطه قوی بین بعضی از شاخص های التهابی و شاخص های تنفسی در نوجوانان 16-14 سال را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!