بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی با بارکاری ذهنی در بین پرستاران بیمارستان های علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پرستاران بزرگ ترین گروه ارائه دهنده خدمت در نظام سلامت می باشند و باید از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار بوده تا بتوانند مراقبت ها را به شکل مطلوب به بیماران ارائه دهند. از طرفی بارکاری در شغل پرستاری بالا می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و بارکاری در بین پرستاران می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی به روش مقطعی بود که در سال 1391 در بین 120 پرستار بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. در این مطالعه از شاخص(NASA- Task Load Index (TLX برای ارزیابی بار ذهنی و پرسشنامه SF-36 برای بررسی کیفیت زندگی استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد، نیاز فکری و ذهنی بیشترین مقدار (86.16± 21.24) و نیاز فیزیکی کمترین مقدار (55/83± 22.16) نسبت به بقیه حیطه های بارکاری را دارد. ابعاد کیفیت زندگی در بعد محدودیت فعالیت در اثر مشکلات روحی بدترین وضعیت (50.75±37.91) و ابعاد کیفیت زندگی در حیطه عملکرد فیزیکی بهترین وضعیت (73.91± 23.18) نسبت به بقیه ابعاد را داشت. بین میانگین نمره بار ذهنی کار با ابعاد کیفیت زندگی در بعدهای محدودیت فعالیت در اثر مشکلات روحی، عملکرد اجتماعی و سلامتی عمومی ازلحاظ آماری همبستگی منفی معنی داری وجود داشت (P<0.05).
بحث و نتیجه گیری
بار ذهنی بالای کار باعث کاهش کیفیت زندگی در پرستاران شده و متعاقب آن باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران می شود. بنابراین انجام اقداماتی برای کاهش بارکاری در بین پرستاران ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
499 تا 505
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!