تحلیل مفهوم مراقبت از خود در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن: رویکرد تکاملی راجرز

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
مفهوم مراقبت از خود، به عنوان یکی از اجزاء نظریه پرستاری مراقبت از خود ارائه شد. با توجه به سیر مزمن بیماری هپاتیت، این بیماری می تواند تاثیرات زیادی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی افراد مبتلا داشته باشد. هدف از این مطالعه روشن سازی مفهوم مراقبت از خود و شناخت ویژگی ها، پیشایندها و پیامدهای آن در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه از رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی Rodgers استفاده شده است. متون منتشرشده بین سال های 1989 تا 2011 در مورد مراقبت از خود در پرستاری و غیر پرستاری (بهداشتی، پزشکی و...) پایگاه های اطلاعاتی علمی برای جستجو انتخاب شدند. پس از اعمال معیارهای ورود و نمونه گیری نهایی، 2 کتاب، 65 مقاله و یک پایان نامه فوق لیسانس در حیطه پرستاری و غیر پرستاری انتخاب شدند و مورد بررسی و تحلیل عمیق قرار گرفتند.
یافته ها
تحلیل مفهوم موردمطالعه نشان داد که مراقبت از خود مفهومی پیچیده است و مفهوم مراقبت از خود در بیماران مبتلا به هپاتیت به عنوان مفهومی با ماهیت فرایندی با ویژگی های مدیریت خود، خودکنترلی، آموزش و تعامل آشکار شد. همچنین سه نوع پیشایند در اینجا شامل پیشایندهای مربوط به مددجو (خود کارایی، اعتمادبه نفس) مربوط به سیستم (منابع کافی، شبکه های اجتماعی و عوامل فرهنگی) و مربوط به ارائه دهندگان مراقبت (مشارکت) وجود دارد. پیامدهای مراقبت از خود بسیار گسترده و متاثر از عوامل فردی (مددجو)، سیستمی و ارائه دهندگان مراقبت می باشد. در این مطالعه پیامدهای مفهوم مراقبت از خود کاهش استرس، افزایش کیفیت زندگی، تغییر شیوه زندگی، افزایش دانش و آگاهی، افزایش سازگاری با بیماری و پذیرش بیماری بودند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که مفهوم مراقبت از خود در طول 22 سال گذشته در بیماران مزمن مخصوصا بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن تکامل یافته است و پرستاران توانسته اند به طور قابل توجهی دانش خود را در زمینه مراقبت از خود جهت مددجویان ارتقاء دهند به نحوی که پرستاران در گروه های مراقبتی به شکل قابل ملاحظه ای اثرگذار شده اند و توانسته اند مسئولیت گروه های مراقبت از خود را به عهده بگیرند درنتیجه این موضوع منجر به افزایش اختیار و استقلال حرفه پرستاری و نهایتا تقویت دانش پرستاری شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
477 تا 490
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!