دلایل ناخواسته تلقی شدن یک بارداری: مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بارداری می تواند به عنوان یکی از بهترین وقایع زندگی فردی و خانوادگی هر زن باشد اما ناخواسته بودن آن ممکن است سلامتی مادر، کودک، خانواده و نهایتا جامعه را تهدید نماید. هدف از این مطالعه شناخت عمیق دلایل روان شناختی ناخواسته بودن بارداری زنان می باشد.
مواد و روش ها
این مقاله بخشی از یک پژوهش با رویکرد کیفی از نوع تحلیل درون مایه در شهرستان اهواز و بهبهان در سال 1392 است. نمونه گیری به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا زمان اشباع یافته ها ادامه داشت. داده ها از طریق مصاحبه فردی عمیق بدون ساختار توسط پژوهشگران با 30 شرکت کننده (24 نفر دارای تجربه مستقیم و 6 نفر دارای تجربه غیرمستقیم) جمع آوری و همزمان با آن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. استحکام داده ها توسط مشارکت کنندگان و کنترل خارجی تایید گردید.
یافته ها
مضمون های اصلی شامل سه زمینه بود: 1) شرمندگی ناشی از هنجارهای ذهنی مرتبط با بارداری، 2) احساس تنهایی و درک حمایت اجتماعی ناکافی و 3) ترس از عواقب ناگوار بارداری؛ که مجموعا خود از 12 طبقه فرعی تشکیل شدند.
نتیجه گیری
یافته ها نشان دهنده دلایل روان شناختی احساس ناخواسته بودن بارداری بر اساس تجربیات زنان است. لذا، با در نظر گرفتن اینکه این بارداری ها به عنوان بارداری های پرخطر محسوب می شوند، تدوین برنامه های آموزشی برای این مشکل ضروری است تا از آثار منفی بارداری ناخواسته بر سلامت جامعه کاسته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!