بررسی میزان مقاومت آنتی بیوتیکی و ردیابی بتالاکتاماز طیف وسیع TEM در جدایه های بالینی اشریشیا کلای مولد ESBL در شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
E. coliیکی از عوامل شایع در عفونت های بیمارستانی محسوب می گردد. مقاومت آنتی بیوتیکی منجر به شکست درمانعفونت های ناشی از E.coli می شود. تولید بتالاکتامازهای وسیع الطیف (ESBLs) توسط این باکتری از علل مقاومت آنتی بیوتیکی است. این آنزیم ها منشا پلاسمیدی داشته و اکثر آنها مشتقاتی از آنزیم های TEMوSHV می باشند. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی ژن blaTEM در سویه های E. coli مولد ESBLs جدا شده از بیماران بستری در 6 بیمارستان شهر رشت بود.
مواد و روش ها
از نمونه های مختلف بیماران بستری شده، 160 مورد اشریشیا کلای جدا گردید. تست حساسیت آنتی بیوتیکی به روش kirby-Bauer ارزیابی گردید و برای ایزوله های مقاوم، تست دابل دیسک به منظور شناسایی سویه های مولد ESBL انجام گرفت. سپس از سویه های مولد ESBL، DNA پلاسمیدی استخراج و با استفاده ازPCR ژن blaTEM شناسایی شد.
یافته های پژوهش: از بین 160 ایزوله E. coli جدا شده، بیشترین مقاومت سویه ها در برابر آموکسی سیلین بود و همه ایزوله ها به ایمی پنم حساس بودند. در تمامی سویه ها 9/51 درصد تولید کننده ESBL بودند و ژن blaTEM در 27 سویه (32/5 درصد) توسط روش PCR شناسایی شد.
بحث و نتیجه گیری
در این تحقیق، بیش از 50 درصد ایزوله ها مولد ESBL بودند که بیش از نیمی از آن ها حامل ژن bla TEM بودند. مقایسه این نتایج با سایر مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که گسترش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های بتالاکتام با انتقال ژن هایی مانند bla TEM رابطه ی مستقیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!