پژوهشی درباره مسئله «بازنمایی» در هنر پاپ

چکیده:
این مقاله بر آن است تا مسئله «بازنمایی» را در «هنر پاپ» مورد بررسی قرار دهد. منظور از اصطلاح «بازنمایی» فرایندی است که طی آن مخاطب، با قرار گرفتن در برابر اثر، واقعیتی بیرونی را از دل عناصر تصویری اثر شناسایی می کند؛ واقعیتی که یا، به، «بازنمایی» راستی، در خارج سندیت دارد و یا چیزی شبیه به آن برای ذهنش آشنا است. بدین منظور، با بیان مقدم های از جایگاه در سیر تاریخی هنرها، از هنر غارها تا هنر نیمه های سده بیستم، یعنی تا ظهور جریان هنر پاپ در دهه شصت، به دور های حدودا شصت ساله، از دهه آخر قرن نوزدهم تا دهه پنجاه قرن بیستم می پردازیم که به دلایل مختلف، عنصر بازنمایی در اثر هنری به محاق می رود. اما دوباره با ظهور هنر پاپ است که از آن اعاده حیثیت شده و عنصر آشنا (بازنمودی) دوباره به عناصر تصویری بازمی گردد، و در سیر تداوم منطقی خود به یکی از مسائل محوری جریان پست مدرنیسم در هنر بدل می شود که تا کنون هم استمرار دارد. در ادامه، دلایل بنیادین هنری و اجتماعی این توجه دوباره به مسئله بازنمایی در هنر پاپ مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و تکهی بحث نیز بر آثار هنرمندان برجسته این جنبش یعنی جاسپر جانز، رابرت راشنبرگ، ریچارد همیلتون و جیمز روزنکوئیست خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!