رفتارشناسی پیکره انسانی در نقش برجسته های صخرهای ساسانی

پیام:
چکیده:
چهره و حالات انسانی منقوش بر آثار هنری، تمامی بیان و حالتی انسانی را در شکل و فرم خاصی القا می کنند. چگونگی نمایش مو، چشمان، بینی و لبها و دهان درکنار حالت کلی چهره، دست ها و نحوه ایستادن یا نشستن و حرکت کلی بدن، همگی از این دست هستند. ازدیگر سو پیکره های انسانی در فرم هنری نقش برجسته های صخرهای ساسانی، بازتاب اوضاع و احوال اجتماعی در لحظات خاص تاریخی شان هستند. بنا بر آنچه بیان شد، مطالعه تحلیلی- تطبیقی روند پیکرنگاری انسانی، بررسی اهمیت کاربری های نشانه ها و رمزهای زیبایی شناسی و اجتماعی حالات و حرکات پیکره انسان در نقش برجسته های صخرهای ساسانی و بیان ویژگی ها و نشانه های بارز تصویری و زیبایی شناسی جامعه شناسانه آنها، اهدافی است که نگارنده در این گفتار به دنبال آنهاست.
بدین منظور در پژوهش حاضر بر اساس استدلال استقرایی، نخست داده های به دست آمده از مشاهده آثار و مدارک موجود تصویری از هنر ساسانی و مطالعات کتابخانه ای در تمامی حوزه های نظری یادشده، گردآوری گردید. سپس تمامی اطلاعات به دست آمده طبقه بندی و با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند.
بررسی روند مسائل زیبائی شناختی در حالات و حرکات پیکره های انسانی نقش برجسته های صخرهای ساسانی، پژوهش گر را با مجموعه ای از قرار دادها همراه با بیانی انتزاعی و عام که میلدارد پیکره انسانی را با تنوعی از خطوط کناره نما به سطح دوبعدی کشانده و کلیتی متقارن و پایدار به وجود آورد، روبرو می سازد. فرم حاصل از چنین ضوابطی، پیکره های همریخت با ویژگی هایی است که تمامی از یک الگو سرچشمه می گیرند. پیکره انسانی در چنین نگرشی، مجموعه ای از نشانه ها و رمزهای زیبایی شناسی و اجتماعی گزینشی است. پایداری نشانه های گوناگون تصویری در پیکره انسانی هنر ساسانی افزون بر جنبه تداوم تاریخی، استمرار کارکردهای دلالتی آنها را نیز به دنبال داشته است. کاربری های رمزهای زیبائی شناسی و اجتماعی در دستگاه نشانه ای نظام اجتماعی یادشده به لحاظ استقرار، تثبیت و استحکام بخشی، از اهمیت فراوانی برخوردار است. نمایش پیکره شاه در حالات و حرکات دلالت یافته، به مثابه دستگاه نشانه ای تجلی ساسانیان، محور اصلی بسیاری از صحنه های نمایش دادهشده در نقش برجسته های ساسانی است. درنتیجه موضوع های سیاسی، نظامی و دینی با تکیه بر تاییدات الهی و مبانی مشروعیت حکومت ساسانی، از عمده مسائل مورد توجه هنرمندان ساسانی در برپایی پیکره انسان بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1320139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!