مطالعه تاثیر تغذیه گیاه خیار با سطوح مختلف پتاسیم بر پارامترهای زیستی و جدول زندگی کنه تارتن دونقطه ای (Tetranychus urticae Koch (Acari، Tetranychidae

چکیده:
کنه تارتن دو نقطه ای (Tetranychus urticae Koch (Acari:Tetranychidae یکی از مهم ترین آفات خیار می باشد. به منظور بررسی تاثیر غلظت های مختلف پتاسیم بر زیست شناسی و جدول زندگی این کنه، گیاه خیار با سه سطح پتاسیم شامل سطح کمبود پتاسیم K1 (پنج میلی اکی والانت در لیتر K+)، سطح استاندارد پتاسیم K2(هفت میلی اکی والانت در لیتر K+) و سطح بیش بود پتاسیم K3 (نه میلی اکی والانت در لیتر K+) تغذیه شد. آزمایشات در شرایط دمایی 1±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±60 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی انجام گردید. براساس نتایج به دست آمده میانگین طول دوره رشدی پیش از بلوغ کنه های نر در سطوح کمبود، استاندارد و بیش بود پتاسیم به ترتیب برابر با 66/11، 15/12و 35/11 روز و برای کنه های ماده به ترتیب برابر با 2/12، 78/11، 73/10 روز بود. بالاترین میانگین طول عمر کنه های ماده روی گیاهان تغذیه شده با کمترین غلظت پتاسیم مشاهده گردید که با دو سطح دیگر پتاسیم تفاوت معنی دار نشان داد. میانگین طول دوره تخم ریزی در سطوح ذکر شده به ترتیب 71/13، 18/8 و 72/11 روز بود. هم چنین بیشترین میزان تخم ریزی کل در سطح کمبود پتاسیم ثبت گردید. درصد مرگ و میر مراحل نابالغ در سطوح مذکور به ترتیب برابر با 74/30، 65/23 و 34/20 درصد محاسبه شد. نرخ بقای ویژه سنی (lx) در زمان ظهور افراد بالغ در سطوح کمبود، استاندارد و بیش بود پتاسیم به ترتیب 55/0، 66/0 و 73/0 محاسبه شد. بالاترین میزان امید به زندگی (ex) در شروع آزمایشات 31/35 روز و در غلظت 9 میلی اکی والانت در لیتر K+ ثبت گردید. نتایج نشان داد کمبود پتاسیم در گیاه خیار سبب تولید مثل بیشتر در کنه تارتن دونقطه ای می شود. لذا مدیریت صحیح تغذیه گیاه می تواند یکی از موثرترین راهکارها جهت کنترل این آفت در برنامه های مدیریت تلفیقی آفات باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!