آهنگ سئوالات «استفهامی» «بله و خیر» و «پژواکی»
در مقاله حاضر آهنگ سه نوع سیوال در گونه محاوره ای زبان فارسی توصیف می شود: «سیوالات استفهامی، بله/خیر و پژواکی». نمایش و تحلیل این آهنگ ها پس از ضبط صدای چهار گویشور، با استفاده از نظام نواخت و فاصله نما و نرم افزار پرت در چهارچوب واج شناسی لایه ای انجام شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که گروه های تکیه ای در سه گونه فوق الذکر اغلب از تکیه زیروبمی یکسان L+H* برخوردارند. تفاوت این سه گونه در نواخت های مرزنمای گروه تکیه ای و گروه آهنگی است. درحالی که جملات سیوالی استفهامی اغلب با نواخت پایانی l L%به پایان می رسند، مشاهده شد که جملات سیوالی پژواکی با زیروبمی بالا، یعنی با نواخت مرزنمایh H% تمام می شوند. از طرفی، سیوالات بله/خیر با وجود چیدمانی شبیه به جملات اخباری، هجاهای تکیه دار با درجه زیروبمی بالاتر دارد و نواخت مرزنمای گروه آهنگی در انتهای جمله از نوع H% است. دیرش واکه ای نیز در واکه آخر این سیوالات چشمگیر است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.