بررسی سیستماتیک انحنای گردنی افراد سر به جلو

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی انحنای گردنی افراد سر به جلو و افراد سالم، 300 نفر از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه (150دختر و150 پسر) به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از نرم افزار(PPV (Posture Pro V ارزیابی و غربال شدند و در آخر از میان آنان 14 نفر که دارای وضعیت شدیدتر (FHP (Forward head posture بودند، با سن 2/32±23 سال، و قد 4/6±163 سانتیمتر به عنوان افراد دارای وضعیت سر به جلو FHP و 14 نفر از کسانی که دارای کمترین میزان FHP بودند، با سن 2/35±22/8 سال، و قد 6/8±171/64 سانتیمتر به عنوان افراد سالم جهت مقایسه انتخاب شدند و با رضایت کامل در مراحل بعدی آزمون شرکت کردند.
در این تحقیق توصیفی تحلیلی از آزمودنی ها رادیوگرافی جانبی مهره های گردنی به عمل آمده و میزان جا به جایی سر به جلو (AHT (Anterior head transition، لوردوز گردنی (C2 - C7) و انحنای فوقانی (C1-C2) گردنی آن ها ارزیابی شد. برای بررسی تفاوت میانگین های دو گروه سالم و دارای وضعیت FHP از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. هم چنین برای بررسی ارتباط متغیر ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با سطح معنا داری (P بررسی یافته های پژوهش نشان داد:1- بین میزان لوردوز گردنی (C2-C7)، جا به جایی سر به جلو (AHT)، و اضافه بار واردآمده بر مهره های گردنی دو گروه آزمودنی سالم و سر به جلو، تفاوت معناداری (P2- بین وضعیت سر به جلو (FHP) با AHTو لوردوز گردنی (C2 - C 7) هم چنین میان AHT و اضافه بار واردآمده بر مهره های گردنی ارتباط معناداری (P0.05). نتایج نشان داد که وضعیت سر به جلو موجب بروزکیفوزگردنی گردید و در وضعیت های شدید سر به جلو ممکن است یک انحنای S شکل که نتیجه کاهش انحنای تحتانی مهره های گردنی (C2 - C7) و افزایش انحنای فوقانی مهره های گردنی (C1-C2) است، ایجاد گردد. این وضعیت در واقع عضلات بخش پایینی جلوی گردن کوتاه شده و عضلات بخش بالایی آن در وضعیت های شدید دچار کشیدگی شده است. از طرف دیگر، عضلات بخش خلفی تحتانی گردن کشیده شده و در حالات شدید عضلات بخش بالایی گردن دچار کوتاهی شده اند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان اظهار داشت، وضعیت سر به جلو موجب کاهش لوردوز طبیعی گردن و ایجاد کیفوز گردنی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!