مقایسه کیفیت زندگی، ترکیب بدنی و آمادگی جسمانی اعضای هیات علمی مرد فعال و غیر فعال دانشگاه بیرجند

چکیده:
هدف از این تحقیق مقایسه کیفیت زندگی مربوط به تندرستی، ترکیب بدنی و آمادگی جسمانی مردان فعال و غیر فعال بود. 40 نفر از استادان مرد دانشگاه بیرجند با دامنه سنی 25 تا 50 سال به طور تصادفی انتخاب شدند و با توجه به مقدار فعالیت بدنی و ورزش هفتگی، به دو گروه فعال (حد اقل سه جلسه تمرین به مدت 30 تا 60 دقیقه در هفته) و غیر فعال (حد اکثر یک جلسه تمرین یا کمتر) با تعداد مساوی (20 نفر) تقسیم گردیدند. از پرسش نامه کیفیت زندگی مربوط به تندرستی (SF 36) برای بررسی کیفیت زندگی، متر نواری، ترازو، کالیپر، تخته انعطاف، دینامومتر و دوچرخه کارسنج مونارک (مدل 839) برای اندازه گیری ترکیب بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی استفاده گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون MANOVA با سطح معنی داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که در مقایسه با افراد غیر فعال، افراد فعال به طور معنی داری از کیفیت زندگی بهتری در ابعاد محدودیت عملکرد بدنی (0/000=P)، درد بدنی (0/002=P)، سلامت عمومی (0/001=P) و عملکرد اجتماعی (0/01=P) برخوردارند؛ در حالی که از نظر مشکلات جسمی روانی، سلامت روانی و نشاط بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. به علاوه، بین ترکیب بدنی و شاخص های قدرت پنجه و پشت و انعطاف پذیری کمر و لگن دو گروه، تفاوت معنی داری از نظر آماری مشاهده نشد. از سوی دیگر، حد اکثر اکسیژن مصرفی (Vo2max) اعضای هیات علمی فعال به طور معنی دار از اعضای هیات علمی غیر فعال بالاتر (0/01=P) بود. در مجموع، 3 جلسه تمرین هفتگی و هر جلسه به مدت 30 تا 60 دقیقه، موجب بهتر شدن کیفیت زندگی مربوط به تندرستی و Vo2max می شود؛ اما این مقدار فعالیت بدنی برای تاثیرگذاری مثبت بر همه عوامل آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی و نشاط و سلامت روانی کامل، کافی به نظر نمی رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!