فراوانی توده های داخل بینی و سینوس های پارانازال و نوع پاتولوژیک آن ها در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شفا شهر کرمان در طی سالهای 1390-1385

پیام:
چکیده:
مقدمه
توده های بینی و سینوس به دو دسته نئو پلاستیک و غیر نئوپلاستیک تقسیم می شوند. این مطالعه به بررسی فراوانی این توده ها و الگوی هیستو پاتولوژی آن ها در مبتلایان مراجعه کننده به بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان شفا طی سال های 1390-1385 می پردازد.
روش ها
این مطالعه با استفاده از 146 پرونده پزشکی در بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان شفا طی یک دوره 6 ساله، از ابتدای سال 1385 تا آخر 1390، جهت بررسی توده های بینی و سینوس و با توجه به نوع تشخیص پاتولوژیک صورت گرفت. در این مطالعه علاوه بر مشخصات فردی بیمار، علایم بیماری، طول مدت علایم، محل توده، سابقه حساسیت و شغل فرد از پرونده پزشکی استخراج گردید. از آزمون t-test و کای دو برای تحلیل داده ها استفاده شد. نرم افزار مورد استفاده Excel و SPSS نسخه 16 بود.
نتا یج: میانگین سن بیماران 8/37 بود و 3/60 % از آن ها مرد بودند. بیشترین محل ایجاد توده ها در بینی بود. 4/88% کل توده ها خوش خیم بودند. از میان توده های التهابی پولیپ آلرژیک از همه شایع تر بود. از میان توده های خوش خیم Hemangioma وInverted papilloma و از میان توده های بدخیم به ترتیب Nasopharyngeal carcinoma و Adenocarcinoma بیشترین موارد را به خود اختصاص دادند. بیشترین علایم گزارش شده در بیماران مربوط به گرفتگی بینی (1/91%) بود.
بحث و نتیجه گیری
اغلب تومورهای ناحیه بینی و سینوس در حفره بینی رخ می دهند که عمدتا با گرفتگی بینی بروز می کنند. اکثر این توده ها التهابی، اما درصدی نیز بدخیم هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!