بررسی شیوع سوءرفتار و عوامل مرتبط با آن در زنان سالمند

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سالمندان از جمله گروه های آسیب پذیر در جامعه می باشند و پدیده سالمندآزاری از جمله چالش های مطرح در حیطه مراقبت و حمایت از سالمندان است و تهدیدی جدی برای افراد بالای 65 سال مطرح می گردد که همه اقوام و گروه ها را درگیر می کند و می تواند در اشکال مختلفی از تهدید و ناسزاگویی تا آسیب های جنسی تظاهر پیدا کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی و عوامل خطر سوءرفتار با زنان سالمند در سبزوار می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 180 زن بالای 60 سال که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، در سال 92 و در شهرستان سبزوار انجام شد. واحدهای پژوهش به روش طبقه ای متناسب با حجم از مساجد و بیمارستان های شهر سبزوار جمع آوری شدند. سوء رفتار با سالمند با استفاده از پرسشنامه «سوء رفتار با سالمند در خانواده» بعد از تایید روایی و پایایی استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آمارهای توصیفی و ناپارامتریک تحلیلی مورد تجزیه و تحیلی قرار گرفت.
یافته ها
در 39/49 درصد از زنان سالمند سوء رفتار گزارش گردیدکه در این بین بیش ترین و کم ترین شیوع به ترتیب مربوط به غفلت عاطفی(69 درصد) و طردشدگی (87/42 درصد) می باشد. نتایج مطالعه ارتباط معناداری را بین سوءرفتار با سالمندان و بستری مجدد در بیمارستان نشان دادند (006/0p=) که این ارتباط معنی دار بین غفلت مراقبتی، سوء رفتار روانی و طرد شدگی بود (00/0p=). در صورتی که بین سوءرفتار با سطح تحصیلات، وضعیت زندگی، منبع درآمد و داشتن بیماری مزمن ارتباط معناداری دیده نشد.
استنتاج
یافته های مطالعه نشان داد که تقریبا نیمی از زنان سالمند اشکالی از سوء رفتار را تجربه می کنند که می تواند زمینه ساز تشدید بیماری های جسمی و بستری های مکرر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1329675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!