نیازسنجی آموزشی و تدوین برنامه آموزشی با بهره گیری از مدل DACUM) Developing a curriculum)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یک از روش های بسیار مطرح و کاربردی در زمینه نیازسنجی و تدوین برنامه آموزشی، مدل(DACUM (Developing a curriculum می باشد. این مدل، امروزه به عنوان روشی منحصر به فرد، خلاقانه و بسیار موثر برای تجزیه و تحلیل یک شغل یا حرفه به کار می رود.
روش کار
در این پژوهش، سه کارگاه دو روزه متشکل از افراد خبره با استفاده از روش DACUM، به نیازسنجی آموزشی و تحلیل شغلی مدیران آموزشی (معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی، معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی) دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته شد و سپس بر اساس نتایج حاصل، برنامه آموزشی برای آنان تهیه گردید.
یافته ها
کارگاه ها منجر به شناسایی 6 وظیفه و 51 فعالیت برای معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی، 9 وظیفه و 81 فعالیت برای معاونین آموزشی دانشکده ها و 16 وظیفه و 98 فعالیت برای مدیران گروه های آموزشی گردید. لیست مهارت ها و دانش مورد نیاز، لیست ابزار، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و لیست رفتارهای ویژه شغلی نیز تهیه گردید. سپس بر اساس اطلاعات حاصل از کارگاه ها، پرسش نامه هایی جهت سنجش میزان اهمیت، دشواری و تکرار وظایف طراحی گردید. لیست نهایی دانش، مهارت ها، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، رفتارهای ویژه شغل بر اساس اظهارات اعضای کمیته DACUM و پاسخ دهندگان به پرسش نامه ها تهیه گردید.
نتیجه گیری
با توجه به میزان اهمیت، دشواری و تکرار وظایف و همچنین لیست دانش، مهارت ها، رفتارهای ویژه شغل و بررسی برنامه های آموزشی مدیران آموزشی در سایر کشورها، برنامه آموزشی مشتمل بر اهداف، محتوا، شیوه اجرا و نحوه ارزشیابی تهیه و تدوین گردید تا به منظور آموزش مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!