ارایه مدل ساختار ارتباطی بین رهبری معنوی ادراک شده با تعهد، رفتار شهروندی و عملکرد پرستاران

چکیده:
مقدمه
رهبران معنوی با استفاده از اتصال فعالیت های کارکنان به ارزش های عمیق درونی شان، باعث افزایش تعهد،عملکرد، انگیزش و نهایتا بروز رفتار های شهروندی سازمانی می شوند.کارکنان متعهد نسبت به سازمان خود احساس هویت قوی دارند و این تعهد بالای افراد مسلما در افزایش عملکرد آنها نیز موثر خواهد بود؛ این پدیده رفتاری در سازمان های بهداشتی- درمانی که کمیت و کیفیت مراقبتهای پرستاری مهم است میتواند ارزشمند باشد.
هدف
مطالعه حاضر در صدد آزمون مدل ارتباطی بین ابعاد رهبری معنوی (چشم انداز، ایمان/امید و نوع دوستی) و نتایج سازمانی (تعهد، رفتار شهروندی و عملکرد) حاصل از آن در میان پرستاران بالینی است.
مواد و روش ها
نوع مطالعه توصیفی - مقطعی است که در سال 1392 انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه پرستاران حوزه شهرستان نوشهرتشکیل می دادند که(192) نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. داده ها بوسیله چهار پرسشنامه؛ پرسشنامه رهبری معنوی فرای (2005) با ضریب اعتبار(4/92) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی بل و منگاس (2002) با ضریب اعتبار (6/87) و پرسشنامه تعهد سازمانی با ضریب اعتبار(1/76) و پرسشنامه عملکرد سازمانی فرای (2011) با ضریب اعتبار(7/84) گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و AMOS 20 و روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها
یافته های نشان دادند که ادراک مثبت پرستاران از رهبری معنوی با تعهد و بروز رفتار شهروندی و عملکرد آنان رابطه داشته است. بگونه ای که عملکرد پرستاران هم به صورت مستقیم (87/0=β) از بعد ایمان/ امید رهبری معنوی و هم غیر مستقیم یعنی از طریق رفتار شهروندی سازمانی (60/0=β) ارتباط دارد. پیش بینی شد رفتار شهروندی(83/0=β) و تعهد سازمانی (88/0=β) بیشترین رابطه را از بعد نوع دوستی رهبری معنوی دارد. برازش کلی مدل نشان داد که نسبت خی دو به درجه آزادی برابر با 65/1 بود.
نتیجه گیری
مدیران پرستاری و بیمارستان برای بهبود عملکرد و تعهد سازمانی پرستاران سعی نمایند ابتدا با ارایه برنامه های کاری با اهداف روشن (ایجاد چشم انداز) و برقراری ارتباط انسانی (رفتار های نوع دوستانه) ادراک پرستاران را ازرهبری معنوی بهبود بخشند. زیرا که از این طریق هم میتوانند بروز رفتارهای شهروندی را تسهیل نمایند و هم عملکرد مراقبتی ایشان دارای کیفیتی مناسب گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1331168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!