تاثیر ماساژ پا بر میزان ادم فیزیولوژیک بارداری

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده در دوران بارداری ادم فیزیولوژیک پا می باشد که باعث ایجاد محدودیت هایی در فعالیت زن باردار می گردد. پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر ماساژ بر میزان ادم فیزیولوژیک بارداری انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع مطالعات کارآزمایی بالینی شده بود که در سال 1391 انجام شد. در این مطالعه، 120 زن باردار در محدوده سنی 20 تا 35 سال به طور غیرتصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمون، 20 دقیقه ماساژ روزانه پاها در طی 5 روز دریافت نمودند. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و من ویتنی یو با نرم افزار آماری SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پیامد این مطالعه، سنجش میزان ادم پا، توسط متر نواری غیرقابل ارتجاع بود.
نتایج
نتایج این پژوهش اختلاف آماری معناداری را بین میانگین میزان محیط های اندازه گیری شده در پاها (دور مچ، پاشنه و مفصل میان انگشتان و استخوان های متاتارس) در دو گروه آزمون و کنترل نشان داد (001/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که ماساژ درمانی در کاهش ادم فیزیولوژیک بارداری موثر است. بنابراین ماساژ اندام تحتانی می تواند به عنوان یک روش مفید، کم خطر و کم هزینه توسط ماماهای آموزش دیده در مراکز ارائه دهنده مراقبت های قبل از زایمان و یا در منازل زنان باردار انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!