مدل اختلال حافظه در بیماری پارکینسون با تخریب دوطرفه بخش متراکم جسم سیاه در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه

تا مدت ها پیش تنها اختلالات حرکتی بیماری پارکینسون مورد توجه محققین بود، لیکن اختلالات شناختی و حافظه از علائم غیر حرکتی این بیماری است که قبل از علائم کلینیکال ظاهر می گردند. لذا در این تحقیق تزریق نوروتوکسین 6-هیدروکسی دوپامین (6-OHDA) در مناطق متراکم جسم سیاه دو طرف مغز انجام شدکه با توجه به ارتباط عصبی بین جسم سیاه مغز میانی و هیپوکمپ، منجر به استرس اکسیداتیو در هیپوکمپ گردیده متعاقب آن مدل اختلال حافظه پارکینسون ایجاد گردید.

مواد و روش ها

6 میکروگرم نوروتوکسین6-OHDA به بخش متراکم جسم سیاه به صورت دوطرفه تزریق شد (گروه آسیب). به گروه شم نیز نرمال سالین به جای نوروتوکسین تزریق شد. آزمون فراگیری در روزهای 9 تا 12 پس از جراحی، با آزمون ماز آبی موریس ارزیابی شد و سپس 24 ساعت بعد از آخرین آموزش، آزمون پروب گرفته شد. سرانجام حیوانات قربانی شده و پس از جدا سازی هیپوکمپ، فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز SOD))، گلوتاتیون پراکسیداز(GPX) و کاتالاز CAT)) مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

اختلاف معنی داری در کل مسافت پیموده شده بین دو گروه مشاهده نشد، که نشان دهنده ی عدم وجود اختلالات حرکتی در گروه آسیب بود. در روز پروب افزایش معنی داری در زمان رسیدن به محل سکو در گروه آسیب نسبت به گروه شم مشاهده شد (001/0P<). درصد زمان حضور در ربع هدف در گروه آسیب نسبت به گروه شم کاهش معنی داری پیدا کرده بود (002/0>P). آنالیز واریانس یک طرفه، کاهش معنی دار فعالیت آنزیم SOD در گروه آسیب نسبت به گروه شم را نشان داد (05/0P<)، ولی این کاهش در رابطه با آنزیم های GPXو CATمعنی دار نبود.

نتیجه گیری

تخریب دوطرفه بخش متراکم جسم سیاه به عنوان یک مدل حیوانی در مراحل اولیه ی بیماری پارکینسون می تواند برای بررسی اثر نوروپروتکتیو بسیاری از داروهای آنتی اکسیدان و روش های درمانی مناسب مورد آزمون قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!