رسی عوامل مرتبط با قصد استفاده از دوچرخه براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده ازدوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل درون شهری و ورزشی تا حدودی برای عموم امکان پذیر است. انجام فعا لیت های بدنی همیشه به عنوان یک راهکار مداخله ای حیاتی و مهم در پیشگیری و درمان چاقی وسایر بیماری های متابولیسمی در سنین مختلف زندگی مدنظر می باشد. تئوری رفتار برنامه ریزی شده برای اینکه شامل باورها کنترلی رفتار است، برای مطالعه فعالیتهای ورزشی مناسب به نظر می رسد. در این مطالعه دیدگاه های دانشجویان به عنوان یک گروه در دسترس و تاثیر گذار بر هنجاره های جامعه در مورد استفاده ازدوچرخه مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی که به منظور بررسی دیدگاه ها و عوامل مرتبط با قصد استفاده از دوچرخه توسط دانشجویان انجام شد، نظر 250 نفر از دانشجویان پسر ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درمورد استفاده از دوچرخه را براساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و به صورت مستقیم جویا شد و داده ها با استفاده از نرم افزار16 SPSS وآزمونهای آنالیز واریانس، همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 2/83±0/23 بود و میانگین کل نمرات کسب شده در بخش های قصد رفتاری 3/9 ± 8/54، نگرش 2/97±15/2، هنجار ذهنی 2/9 ± 12/1ودر قسمت کنترل رفتاری درک شده 4/6± 1/5 گزارش گردید. در تحلیل رگرسیون انجام شده سازه های نگرش و هنجار ذهنی پیش بینی کننده معنی داری برای قصد رفتاری تشخیص داده شدند(28/766=F)و (P<0. 001) و (0/297=R2)
نتیجه گیری
بطور کلی با توجه به اینکه براساس نتایج مطالعه حاضر هنجارذهنی و نگرش بیشترین همبستگی و قدرت پیشگویی را با قصد استفاده از دوچرخه داشته اند به نظر می رسد برای ترویج رفتار دوچرخه سواری دربین دانشجویان، فعالیتهای فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه سواری می تواند موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!