بررسی کارآیی خاکستر زیتون تلخ در حذف کروم شش ظرفیتی از فاضلاب سنتزی صنعت آبکاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
کروم از جمله مهمترین فلزات سنگینی است که به صورت اکسیدهای سه و شش ظرفیتی در صنایعی مانند شیشه، سرامیک، دباغی، چرم و بویژه در صنایع آبکاری و متالوژی کاربرد دارد. کروم شش ظرفیتی دارای مخاطرات بهداشتی اثبات شده ای مانند سرطانزایی است. هدف از این مطالعه بررسی کارآیی خاکستر زیتون تلخ(melia azedarach) در حذف کروم شش ظرفیتی از فاضلاب سنتزی صنعت آبکاری است.
روش بررسی
این تحقیق یک مطالعه تجربی است که در آن اثر غلظت اولیه کروم، جرم جاذب و زمان واکنش بر حذف کروم شش ظرفیتی توسط جاذب بررسی شده است. جاذب مورد نظر از طریق سوزاندن میوه گیاه زیتون تلخ در شرایط آزمایشگاهی در دمای550 درجه سانتیگرادو زمان 2 ساعت تهیه و با استفاده از الکهای استاندارد ASTM با اندازه های مش بین 100-60 دانه بندی شد. مطالعه روی نمونه های سنتزی حاوی غلظت های 5و10 میلی گرم در لیتر کروم شش ظرفیتی انجام و غلظت مقادیر مجهول کروم شش ظرفیتی به روش اسپکتروفتومتری در طول موج nm 540 در حضور معرف دی فنیل کاربازاید تعیین شد.
یافته ها
با توجه به نتایج، با افزایش جرم جاذب و زمان واکنش مقدار حذف کروم شش ظرفیتی افزایش و با افزایش غلظت اولیه کروم مقدار حذف کاهش یافته است. داده های این تحقیق نشان داد که جذب کروم شش ظرفیتی توسط خاکستر میوه زیتون تلخ در مدت زمان 180دقیقه به حالت تعادل رسیده و حداکثر میزان جذب حاصل می شود.
نتیجه گیری
خاکستر زیتون تلخ جاذبی موثر در حذف کروم از فاضلاب سنتزی می باشد. به علاوه کاربرد این جاذب از نظر آماده سازی و هزینه بسیار ساده و ارزان بوده و کاربرد آن در مقایسه با بسیاری دیگر از جاذبهای طبیعی و مصنوعی دارای اولویت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!