مقایسه کیفیت زندگی و شیوع افسردگی بین جانباز و غیرجانبازان دچار قطع عضو زیرزانو بر اثر حادثه

پیام:
چکیده:
اهداف
از دیدگاه توانبخشی، قطع عضو نوعی نقص محسوب می شود که نتیجه و پیامد آن، ایجاد ناتوانی در فرد است و مشکلات اجتماعی- روانی را به دنبال دارد. کیفیت زندگی نیز یکی از شاخص های حایز اهمیت در ارزیابی برنامه های بهداشتی و اجتماعی و توانبخشی است. هدف این مطالعه مقایسه شیوع افسردگی و کیفیت زندگی جانبازان و غیرجانبازان قطع عضو بر اثر حادثه بود.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی در افراد مراجعه کننده به بخش ساخت پروتز زیرزانو آقایان در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر تهران و مرکز ارتز و پروتز بنیاد شهید و ایثارگران کوثر در مقطع زمانی دوماهه اردیبهشت و خرداد 1392 انجام شد. 60 نفر نمونه در دو گروه 30 نفری جانباز و غیرجانباز انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسش نامه سه قسمتی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسش نامه SF-36 برای سنجش کیفیت زندگی و پرسش نامه افسردگی بک جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های Tمستقل، همبستگی پیرسون و مجذور کای استفاده شد.
یافته ها
میانگین افسردگی جانبازان (6.9±5.7) به صورت معنی داری کمتر از غیرجانبازان (6/6±8/2) بود (0/001=p). بین نمره کلی کیفیت زندگی دو گروه جانباز (66.2±15.3) و غیرجانباز (70.2±14.8) اختلاف معنی داری مشاهده نشد (0/807=p). همچنین در دو حیطه مقیاس سلامت جسمانی (0/766=p) و مقیاس سلامت روانی (750/751=p) تفاوت معنی داری بین افراد جانباز و غیرجانباز وجود نداشت. رابطه معکوس و معنی داری بین سطح افسردگی و نمرات مقیاس سلامت روانی و جسمانی در هر دو گروه جانبازان و غیرجانبازان مشاهده شد (p<0.008).
نتیجه گیری
افسردگی با کیفیت زندگی در افراد قطع عضو ارتباط دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!