شناسایی و تعیین عوامل موثر بر رفتار اعتباری متقاضیان حقیقی تسهیلات خرد درشهرتهران؛ با نگرش بر کاهش نرخ رشد مطالبات در یکی از بانک های خصوصی

چکیده:
این پژوهش با هدف شناخت عوامل موثر بر رفتار اعتباری متقاضیان حقیقی تسهیلات خرد تدوین شده است. در این راستا پژوهشگران اقدام به شناسایی 36 شاخص کرده و سپس با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده، 429 پرونده اعتباری انتخاب و با بهره گیری از تکنیک های داده کاوی مانند انواع درخت تصمیم (CHAID، CART، QUEST، (C5، شبکه عصبی، ماشین بردار پشتیبان، رگرسیون لجستیک و تحلیل تشخیصی اقدام به ارزیابی میزان اثرگذاری این شاخص ها بر احتمال نکول تعهدات کردند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مدل شبکه عصبی در مقایسه با سایر روش ها بالاترین قابلیت پیش بینی را دارد. علاوه بر این از 35 شاخص مورد بررسی دوازده شاخص مدت (دوره زمانی بازپرداخت)، نوع عقد، تعداد اقساط بازپرداخت، نوع وثیقه، تعداد چک برگشتی قبل از دریافت تسهیلات، مبلغ قسط، مدت سپرده گذاری (سپرده کوتاه مدت)، بخش اقتصادی، جنسیت، شغل، میانگین گردش شش ماه قبل از دریافت تسهیلات و وضعیت مالکیت به ترتیب بیشترین اهمیت را در توضیح رفتار اعتباری وام گیرندگان دارند. در نهایت قواعد به دست آمده از درخت تصمیم برای تصمیم سازی (طراحی یک مدل امتیازدهی اعتباری) در بانک استخراج شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1334197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!