بررسی شاخص DMFT در دانش‎آموزان 11 تا 16 ساله‎ی مدارس شهر بوانات، سال 1380

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
شاخص تعیین میزان پوسیدگی (DMFT) دندان از شاخص‎های مهم در برنامه ریزی های بهداشتی (منطقه‎ای- کشوری) به شمار می‎آید. در سال 1981، در نشستی، که با حضور صاحب نظران فدراسیون بین المللی دندانپزشکی (FDI) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهر ریودوژانیرو برگزار گردید، هدف‎های زیر برای همه‎ی کشورهای جهان در نظر قرار گرفت: 1) 50 درصد کودکان، بدون پوسیدگی دندانی باشند. 2) شاخص وضعیت پوسیدگی دندان (DMFT) در سن دوازده سالگی، از سه تجاوز نکند. 3) 85 درصد جامعه در سن هیجده سالگی بدون دندان کشیده باشند. هدف از این بررسی، شناخت و تعیین وضعیت پوسیدگی دندانی DMFT در دانش‎آموزان 11 تا 16 ساله‎ی شهر بوانات است.
مواد و
روش
در این تحقیق 407 نوجوان (271 پسر و 136 دختر) از مدارس شهر بوانات به طور تصادفی، معاینه شدند و ارزیابی لازم به وسیله‎ی یک دانشجوی سال آخر دندانپزشکی (بدون پرتونگاری) و با شرایط کاملا یکسان قرار گرفته و داده ها گردآوری شده و واکاوی (Analysis) گردیدند.
یافته ها: یافته ها به قرار زیر بوده است: 1) میانگین DMFT همه‎ی نوجوانان 11 تا 16 ساله مورد بررسی، 90/1+25/2 بوده است. 2) 6/25 درصد کل نوجوانان، بدون هر گونه دندان دایمی پوسیده، پرکرده یا کشیده شده، بودند. 3) 8/95 درصد از شاخص DMFT مربوط به دندان‎های پوسیده بود، در حالی که، تنها دو درصد از دندان‎های پوسیده، ترمیم شده بودند. 4) میانگین DMFT در گروه سنی 1+12 سال 9/1 و در گروه سنی 1+15 سال، 72/2 است، که این اختلاف از نظر آماری معنی دار است. 5) میانگین DMFT در پسران، 33/2 و در دختران، 09/2 به دست آمد.
نتیجه گیری: شاخص DMFT در جامعه‎‎ی مورد نظر، نسبتا مطلوب می‎باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p133444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!