کاربرد کربن فعال پوسته های گردو و بادام در حذف رنگزای آبی مستقیم 71: سینتیک و ایزوترم جذب

پیام:
چکیده:
رنگزاهای موجود در پساب خروجی از صنعت نساجی شامل طیف وسیعی از آلاینده ها و ترکیب سمی و سخت تجزیه پذیر بوده که سبب اختلال در محیط زیست میشود. استفاده از جاذبهایی مانند پوسته های گردو و بادام که سالانه قسمت وسیعی از ضایعات کشاورزی را شامل میشود، روشی مناسب برای تصفیه فاضلاب این صنعت است. در این پژوهش از پوسته های زمان تماس و، pH استفاده شد و اثر عوامل Direct Blue 0/4) به عنوان جاذب در حذف رنگزای 71 -2/38 mm) گردو و بادام دانهای معادل pH دوز جاذب بر میزان راندمان حذف بررسی شد.
بیشینه راندمان حذف رنگزای مورد نظر به وسیله ی جاذب پوسته گردو در pH 50 در مدت زمان 45 دقیقه و در حضور جاذب پوسته بادام در mg/L 0 گرم بر لیتر با غلظت اولیه رنگزا برابر / 9 با دوز جاذب 75 50 در مدت زمان 60 دقیقه به ترتیب برابر 55 و 60 درصد به mg/L معادل 9 با دوز جاذب 1 گرم بر لیتر با غلظت اولیه رنگزا برابر دست آمد. در پایان شرایط بهینه حذف رنگزا بر روی هر کدام از جاذبهای تهیه شده در آزمایشگاه و جاذبهای پودری پوسته های گردو و بادام انجام شد و نتایج حاصل با کربن فعال دانهای تجاری خریداری شده مقایسه شد. با بررسی نتایج حاصل در زمان تعادل با مدلهای ایزوترم لانگمایر، فرندلیچ، تمکین و دوبینین - رادوشکویچ و با توجه به بیشترین ضریب همبستگی مشخص شد که دو جاذب پوسته های گردو و بادام از مدل ایزوترم فرندلیچ و تمکین تبعیت میکنند که نشاندهنده ناهمگن بودن سطح جاذب است. 28 به mg/gr 26 و mg/gr حداکثر ظرفیت جذب سطحی تک لایه کربن فعال حاصل از پوسته های گردو و بادام به ترتیب در حدود دست آمد. سینتیک جذب سطحی دو جاذب نیز از مدل سینتیکی شبه مرتبه دوم تبعیت نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!