هنر تصویرگری در وصفیات ابن سهل اندلسی و منوچهری
نویسنده:
چکیده:
تصویرآفرینی خلق تابلویی است هنری به وسیله کلمات. شاعر وقتی محیط زیبا و بدیعی را می بیند به وجد آمده و از آن متاثر می شود و به وصف آن می پردازد و با بیان شاعرانه آن را به تصویر می کشد. منوچهری و ابن سهل، دو شاعری هستند که تصویر طبیعت در دیوانشان از جایگاه برجسته ای برخوردار است و علت آن محیط سرسبز و جذابی است که در آن می زیسته اند. منوچهری در نیمه اول سده پنجم هجری می زیست و بخشی از عمر خود را در کناره دریای خزر گذرانده و ابن سهل در نیمه اول سده هفتم هجری در اشبیلیه، یکی از سرسبزترین شهرهای اندلس می زیست؛ از این رو، طبیعت در دیوان آن دو نمود برجسته ای یافته است. ابن سهل بیشتر به تغزل پرداخته و غزل را با وصف طبیعت در هم آمیخته و میان این دو مضمون پیوند برقرار کرده؛ در حالی که منوچهری بیش از ابن سهل تجربه های شعری خود را در خدمت وصف قرار داده و با باریک بینی جلوه های جذاب طبیعت را به تصویر کشیده است. وصفیات آنها دارای وجوه اشتراک و افتراقی است که اوصاف مشترک آن دو عبارت است از: تصویر طبیعت سر سبز، شب، غروب، بهار و شراب و مهم ترین ابزاری که در خلق تصاویر هنری خود، به کار برده اند، تشبیه و استعاره است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338951
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!