تحلیل حوادث شغلی دارای ریسک بالا در صنعت ساختمان با استفاده از روش های داده کاوی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در میان انواع مختلف حوادث شغلی در صنعت ساختمان، حوادث افتادن اجسام و سقوط افراد (گروه اول) 44% حوادث ساختمانی را به خود اختصاص می دهد. همچنین حوادث تصادف با وسایل نقلیه، برق گرفتگی، ریزش آوار و انفجار یا حریق (گروه دوم) در عین اینکه تنها 7% فراوانی دارند، حدود 26% از کل موارد منجر به فوت و از کار افتادگی کلی را تشکیل می دهند. هدف از این تحقیق بررسی این دو گروه از حوادث و بحث پیرامون نتایج حاصله در جهت شناسایی خطرات بالقوه در صنعت ساختمان می باشد.
روش بررسی
روش های داده کاوی به منظور آنالیز تحلیل داده ها در زمینهپژوهش های حاضر مختلف بکار می روند. به کار گرفته شده است. لذا 21،864 داده اخذ شده از سازمان تامین اجتماعی که مربوط به حوادث ساختمانی سراسر کشور بین سال های 1386 تا 1390 بودند (پس از انجام مراحل پیش پردازش) با دو روش درخت تصمیم و قواعد انجمنی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در گروه اول حوادث، فراوانی وقوع حوادث در شیفت شب کمتر از سایر حوادث بوده و آسیب وارده به سر، پشت و ستون فقرات و اندام تحتانی بیشتر است. نتیجه نهایی تقریبا مشابه سایر حوادث می باشد. در گروه دوم، فراوانی حوادث بین افراد متاهل و مسن تر بیشتر از افراد مجرد و جوان می باشد. در شیفت عصر و خصوصا شب و همین طور در روزهای تعطیل آخر هفته فراوانی بالاتری مشاهده شد. در این گروه آسیب به سر، صورت و گردن بیشتر از سایر حوادث می باشد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر در مجموع نتایج مطالعات پیشین را تصدیق می نماید و در نتیجه کاربرد روش های داده کاوی با موفقیت همراه بوده است. سیاست گذاران و مدیران صنعت ساختمان و همچنین مسئولین شرکت های بیمه با بهره گیری از چنین الگوهایی می توانند راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از وقوع حوادث ارایه نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1341050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!