عوامل موثر بر مرگ و میر مادران باردار در منطقه سیستان ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مرگ و میر مادران، یکی از مهم ترین شاخص های توسعه کشورها و نشان دهنده وضعیت کلی سلامت زنان در جامعه است. شناخت عوامل موثر بر این شاخص، ما را در پیشگیری از بروز مرگ های مشابه یاری می نماید. در این مطالعه عوامل موثر بر مرگ و میر مادران باردار بررسی شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود و جامعه مورد پژوهش کلیه مادران بارداری بودند که از فروردین ماه سال 1381 تا پایان اسفند ماه سال 1392 در منطقه سیستان واقع در استان سیستان و بلوچستان فوت کرده بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای سه قسمتی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها
از تعداد کل بارداری ها (60496) فراوانی مرگ و میر زنان باردار در جمعیت مورد مطالعه 57 مورد و میزان آن 221/94 به ازای هر 100.000 تولد زنده بود. در 9/46% از متوفیان سن بیشتر از 35 سال، سن حاملگی در 2/77% بالای 22 هفته، در 1/21% تعداد بارداری بیش از چهار بار و در 9/46% فاصله بارداری دو سال و کمتر بود. میزان فوت پس از زایمان (4/75%) و در دوران بارداری (6/24%) بود. شایع ترین علت مرگ مادران خونریزی (2/19%) بود.
نتیجه گیری
عواملی نظیر تعداد بالاتر بارداری، سن بالای 35 سال، فاصله حاملگی کمتر از دو سال و خونریزی از علل اصلی مرگ و میر مادران بود. همچنین بیشترین مرگ و میر در مرحله پس از زایمان بود. پیشنهاد می شود زنان باردار از نظر این عوامل خطر ارزیابی شوند. به نظر می رسد کنترل دقیق تر زنان باردار با این ویژگی ها و افزایش مراقبت های مامایی آنها در کاهش مرگ و میر مادران نقش بسزایی داشته باشد. به اهمیت مراقبت های دقیق پس از زایمان نیز بایستی توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
623 تا 629
لینک کوتاه:
magiran.com/p1342787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!