اطلاعات جمعیتی مارکر D7S2425 در پنج قوم از جمعیت ایرانی: یک مارکر به شدت اطلاع دهنده در تشخیص های مولکولی ناشنوایی غیر سندرمی با وراثت اتوزومی مغلوب (ARNSHL)

پیام:
چکیده:
مقدمه
جهش های ژن SLC26A4 پس از ژن GJB2 مهم ترین عامل ژنتیکی ایجاد کننده ناشنوایی غیر سندرمی با وراثت اتوزومی مغلوب (Autosomal recessive nonsyndromic hearing loss یا ARNSHL) است که امروزه در تشخیص های مولکولی مورد بررسی قرار می گیرد. تعداد زیادی از مارکرهای STR مرتبط با این ناحیه در پایگاه داده ها معرفی شده اند. در مطالعه حاضر خصوصیات و اطلاع دهندگی مارکر D7S2425 با توالی های تکراری CA که در ناحیه 3 ژن SLC26A4 می باشد، در پنج قوم مختلف جمعیت ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.
روش
تعیین ژنوتیپ جایگاه ژنی مارکر D7S2425 در 165 فرد شنوای غیر خویشاوند از پنج قوم فارس، آذری، ترکمن، گیلک و عرب توسط واکنش زنجیره ای پلیمراز (Polymerase chain reaction یا PCR)، ژل الکتروفورز پلی اکریل آمید (Polyacrylamide gel electrophoresis یا PAGE) و در نهایت الکتروفورز فلورسنت موئینه صورت گرفت. به منظور تفسیر نتایج از نرم افزارهای Human STR Identity، GeneMarker HID، Genepop و Microsatellite Tools استفاده شد.
یافته ها
بررسی آلل های مارکر D7S2425 بیانگر حضور 8 آلل در جمعیت ایرانی بود که آلل 246 جفت باز با فراوانی 0/30 درصد فراوان ترین آلل به شمار آمد. بالاترین هتروزیگوسیتی مشاهده شده متعلق به قوم گیلک به میزان 93/9 درصد بود. بررسی تعادل (Hardy-Weinberg (Hardy-Weinberg equilibrium یا HWE نشان داد که همه اقوام جمعیت ایرانی برای مارکر D7S2425 در تعادل بودند. در نهایت بررسی مقدار (PIC (Polymorphism information content مارکر اطلاع دهندگی شدید (Highly informative) آن را در اقوام مورد بررسی جمعیت ایرانی نشان داد (مقدار PIC بالاتر از 0/7).
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر مارکر D7S2425 را در تشخیص های مولکولی ناشنوایی غیر سندرمی وابسته به SLC26A4 با توارث اتوزومی مغلوب به روش تحلیل پیوستگی در جمعیت ایرانی به شدت اطلاع دهنده معرفی می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
540
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!