مدل سازی و شبیه سازی آثار بلندمدت استفاده از فاضلاب تهران بر منابع آب و خاک دشت ورامین با استفاده از مدل سازی پویای سیستم ها

پیام:
چکیده:

با توجه به تعدد عوامل اثرگذار بر بهره برداری از پساب، تدوین مدلی که بتواند همه ابعاد و برهم کنش های عوامل مختلف بهره برداری را شبیه سازی کند ضروری است. هدف این مطالعه بررسی آثار بلندمدت استفاده از فاضلاب تهران بر منابع آب و خاک دشت ورامین با استفاده از مدل سازی پویای سیستم ها بود. سناریوهای ارزیابی شده شامل سناریوهای مختلف کاربرد پساب و الگوی کشت و کم آبیاری بود. نتایج صحت سنجی مدل نشان دهنده کارایی مدل توسعه یافته در شبیه سازی سطح آب زیرزمینی (RMSE برابر 37 سانتی متر، R2 برابر 99/0، ماکزیمم خطای 45 سانتی متر) و شوری آب زیرزمینی (RMSE برابر 57 میکروزیمنس بر سانتی متر، R2 برابر 79/0، ماکزیمم خطای 148 میکروزیمنس بر سانتی متر) است. همچنین نتایج شبیه سازی نشان داد حفظ شرایط موجود منجر به تخریب کامل آب خوان تا سال 1420 می شود. همچنین، در صورت اختصاص 200 میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه شده به کشاورزی در فصل زراعی و 40 میلیون متر مکعب به تغذیه مصنوعی در فصل غیر زراعی، تخریب آب خوان تا سال 1455 به تعویق می افتد. در صورت اعمال سناریوی تخصیص پساب و افزایش 11 درصدی راندمان، چه از طریق کم آبیاری و چه از طریق توسعه سیستم های تحت فشار، دستیابی به پایداری منابع آب ورامین ممکن می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!