بررسی تاثیر آموزش به روش چهره به چهره و ارائه پمفلت بر آگاهی مادران شیرده

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
تغذیه با شیر مادر برای کودک، مادر و جامعه مفید است. برتری شیر مادر بر سایر شیرها، ازنظر ترکیب، مقدار مواد غذایی، اثرات عاطفی، فاکتورها و مواد مصونیت بخش است. این مطالعه باهدف بررسی تاثیر آموزش چهره به چهره و ارائه پمفلت بر آگاهی مادران شیرده شهر خوی انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی 105 نفر از مادران شیرده به روش نمونه گیری آسان انتخاب و به روش تخصیص تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. مداخله در گروه یک به روش آموزش چهره به چهره، در گروه دو با ارائه پمفلت و در گروه شاهد مراقبت های روتین بخش انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک و سوالات آگاهی بود. داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
متوسط سن شرکت کنندگان 4/93 ±25/9 سال بود. اکثر آن ها (30/5 درصد) دیپلم و 71/4 درصد خانه دار بوده و 61/9 درصد زایمان طبیعی داشتند. میزان آگاهی مادران در گروه های آموزش چهره به چهره و پمفلت به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود. آموزش چهره به چهره نیز موثرترین روش بود. ارتباط معنی دار آماری بین میزان آگاهی مادران و سن، شغل، سطح تحصیلات و رتبه تولد فرزند وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
از آنجائی که روش های آموزشی مختلف در میزان آگاهی مادران شیرده موثر بوده و بنابر یافته ها آموزش چهره به چهره موثرترین روش بود لذا پیشنهاد می شود در برنامه ریزی آموزشی برای افزایش آگاهی و تداوم شیردهی از روش های مناسب و مقرون به صرفه استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
825 تا 832
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!