شادکامی در کارکنان بخش سلامت: برخی عوامل زمینه ای و شغلی مرتبط با آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
شادکامی به عنوان یکی از احساسات ریشه ای انسان، نقشی تعیین کننده در سلامت فرد و جامعه دارد و می تواند به عنوان کاتالیزور و تسهیل کننده، در توسعه ی جوامع نیز نقش داشته باشد. هدف این مطالعه، بررسی شادکامی در کارکنان بخش سلامت و برخی متغیرهای جمعیتی و شغلی مرتبط با آن بود.
روش ها
این تحقیق به روش مقطعی در زمستان 1392 و بهار 1393 در کارکنان بخش سلامت شهر کرمانشاه انجام شد. از 537 پرسش نامه ی ارایه شده، تعداد 480 نفر پرسش نامه ی شادکامی آکسفورد (OHI یا Oxford happiness inventory) را به همراه سوالات زمینه ای و شغلی تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 18 و با کمک آزمون های توصیفی (میانگین ± انحراف معیار) و استنباطی متناسب (همبستگی Pearson، t و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی پاسخ دهندگان 6/8 ± 8/35 سال بود. 144 نفر از پاسخ دهندگان مذکر (2/30 درصد) و بقیه مونث بودند. از نظر سطوح شادکامی، بیشتر پاسخگویان، کمی شاد بوده اند (279 نفر یا 1/58 درصد). همچنین میانگین نمره ی کلی شادکامی برابر با 80/14 ± 30/38 بود. از نظر میانگین نمره ی شادکامی، پزشکان بیشترین نمره ی شادکامی (17/21 ± 19/47) و ماماها کمترین نمره (83/11 ± 39/35) را کسب کردند. همچنین در مدل رگرسیونی، متغیرهای دوست داشتن شغل، رضایت از سلامت و سطح تحصیلات، 5/21 درصد از تغییرات شادکامی را تبیین کردند (215/0 = Rad، 220/0 = 2R، 469/0 = R).
نتیجه گیری
شادکامی کارکنان بخش سلامت پایین تر از متوسط بود. لزوم اقدامات و برنامه ریزی در راستای افزایش شادکامی در این کارکنان، به خصوص کارشناسان مامایی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1352257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!