تاثیر درماندگی آموخته شده بر سوگیری حافظه آشکار افراد خبره و مبتدی

پیام:
چکیده:
هدف
براساس نظریه باور و فرضیه خلق هم خوان، افراد اطلاعات هیجانی خوشایند و ناخوشایند را به صورت انتخابی پردازش می کنند. درماندگی آموخته شده باعث ایجاد خلق منفی می شود. افراد خاصی از جمله افراد خبره بیشتر در معرض درماندگی قرار می گیرند. هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر درماندگی آموخته شده بر بازشناسی محرک های ناخوشایند در اشخاص خبره و مبتدی است.
روش
در این مطالعه، 90 آزمودنی شامل 45 فرد خبره (23 مرد و 22 زن) و 45 فرد مبتدی (24 مرد و 21 زن) شرکت کردند. آزمودنی های هر دو گروه خبره و مبتدی به طور تصادفی در یکی از سه گروه زیر قرار گرفتند: 1- آزمایش (15نفر) 2- کنترل (15نفر) 3- انتظار (15نفر). ابتدا شرکت کنندگان نسخه فارسی مقیاس سیستم های بازداری/ فعال-سازی رفتار (BIS/BAS) وایت و کارور، آزمون خودارزیابی تصاویر آدمک(SAM) و پرسش نامه سبک اسنادی(ASQ) را کامل کردند. برای همه آزمودنی ها، کلمات هیجانی برای به خاطر سپردن و سپس به شرکت کنندگان گروه آزمایش و کنترل مسایلی ارائه شد. گروه آزمایش برای عملکردش بازخورد منفی غیرمرتبط با پاسخ دریافت کرد؛ گروه کنترل هیچ بازخوردی نگرفت و گروه انتظار به هیچ مساله ای پاسخ نداد. زمان واکنش (RT)، سوگیری پاسخ(ß) و حساسیت پاسخ(d'')، برای بازشناسی کلمات دارای بار هیجانی با استفاده از نظریه تشخیص علامت محاسبه شد.
نتیجه گیری
تفاوت سوگیری پاسخ در گروه خبره درمانده نسبت به گروه های دیگر مطالعه معنادار بود اما تفاوت زمان واکنش گروه ها معنادار نبود. نتایج نشان داد که در بازشناسی کلمات منفی، اشخاص خبره ای که در معرض درماندگی آموخته شده قرار گرفته بودند از راهبرد آسان تری استفاده کردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!