بررسی وضعیت تغییرات تنوع گونه های درختی و درختچه ای در پارامترهای فیزیوگرافی، خاک وپوشش گیاهی(در سری یک طرح جنگلداری دکتر بهرام نیا)

پیام:
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی تنوع گونه ای درختی و درختچه ای با شاخص های غنای گونه ای، یکنواختی و ناهمگنی در شرایط متفاوت توپوگرافی، انواع تحت رده خاک، تیپ های جنگل مختلف و تاثیر اجرای طرح جنگلداری در سری یک طرح جنگلداری دکتر بهرام نیا می باشد.اطلاعات درختان و درختچه ها از 518 قطعه نمونه طرح جنگلداری استخراج گردید. مقدار شاخص های تنوع گونه ای برای هر قطعه نمونه هم براساس تعداد درختان و هم براساس رویه زمینی محاسبه گردید. نقشه های خصوصیات اولیه توپوگرافی با استفاده از مدل رقومی زمین منطقه تهیه گردید. نقشه های تحت رده های خاک و تیپ های جنگل نیز از پایگاه داده های طرح جنگلداری دکتر بهرام نیا استخراج گردید. میانگین شاخص ها در طبقات مختلف متغیرهای مورد بررسی در محیط GISبدست آمد. بررسی معنی داری بین متغیرها و مقادیر تنوع گونه ای با آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و همگنی گروه ها با آزمون توکی در سطح 05/0 انجام پذیرفت. نتایج نشان داد مقادیر شاخص تنوع در اکثر شاخص های محاسبه شده به دو طریق تعداد گونه های درختی و رویه زمینی در طبقات مختلف ارتفاع از سطح دریا، شیب، جهت شیب، نوع تیپ درختی و تحت رده های خاک دارای اختلاف معنی داری در سطح 05/0 درصد بودند.مقایسه مقادیر شاخص های تنوع در توده مدیریت شده و شاهد (پارسل 32) نشان داد که این توده ها از نظر تنوع گونه ای تنها در شاخص های ناهمگنی براساس تعداد درختان، دارای اختلاف معنی داری در سطح 05/0 درصد بودند و تفاوتی از نظر سایر شاخص ها با یکدیگر نداشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1358831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!