ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر (JeffSPLL-MS)

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه اهمیت تربیت دانشجویان به عنوان یادگیرندگان مادام العمر بسیار مورد توجه است و توسعه آن در تمامی پیشنهاداتی که به منظور بهبود آموزش پزشکی داده می شود، مود توجه است. JeffSPLL-MS یکی از مقیاس های اندازه گیری یادگیری مادام العمر در دانشجویان است که تاکنون در ایران استفاده نشده است. هدف مطالعه حاضر بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر (JeffSPLL-MS) در جمعیت دانشجویی فارسی زبان ایرانی بود.
روش ها
در این پژوهش مقطعی 430 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها نسخه فارسی JeffSPLL-MS بود. برای بررسی ساختار عاملی این ابزار از تحلیل عاملی تاییدی و برای ارزیابی کفایت مدل از شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش تطبیق یافته، ریشه میانگین مربع خطای تقریبی، شاخص کای دو و درجه آزادی متناظر با آن و شاخص برازش مقایسه ای یا تطبیقی استفاده شد، جهت بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد.
نتایج
شاخص های نیکویی برازش، شامل شاخص RMSEA نزدیک 1/0 و شاخص های GFI و CFI نزدیک 1 بود، بنابراین برازش الگو مناسب بود. تحلیل عاملی تاییدی، نشان داد که ساختار سه عاملی نسخه فارسی JeffSPLL-MS برازش قابل قبولی با داده ها دارد. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل ابزار69/0 و برای خرده مقیاس ها بین 64/0 تا 78/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر ساختار سه عاملی نسخه فارسی 14 گویه ای JeffSPLL-MS که شامل باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات و توجه به فرصت های یادگیری هستند، را تایید کرد. بنابراین این ابزار برای ارزیابی یادگیری مادام العمر در جامعه دانشجویی فارسی زبان مناسب است.
زبان:
فارسی
صفحات:
981 تا 990
لینک کوتاه:
magiran.com/p1360477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!