چه تعریفی از اطلاعات رهایی بخش است؟

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تعامل انسان و اطلاعات، چه به لحاظ کاربرد در زندگی روزمره و چه از منظر جهت گیری پژوهش ها، وابسته به پیش فرض هایی است که درباره چیستی اطلاعات پذیرفته می شوند. این پیش فرض ها گاه آنچنان بداهت می یابند که برای تحقیق درباره پدیده های جدید اجتماعی، بازگشت به تعاریف و تلقیات اولیه انسان درباره اطلاعات ضرورت می یابد. کالاسازی اطلاعات و تعریف آن به عنوان چیزی عینی، امروزه جزو پیش فرض های بدیهی است. مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از «نظریه انتقادی»، پیش فرض های یاد شده در تعریف اطلاعات را نقد کند و دسته بندی جدیدی از تعاریف موجود درباره اطلاعات به دست دهد.
روش
روش مقاله حاضر، سندی و رویکرد آن تحلیل مفهومی است. برای باز کردن یک مفهوم یا ارائه تحلیل های بدیل درباره آن، با استفاده از روش سندی مستندات اصلی که پایه استدلال هستند جمع آوری می گردند و با تکیه بر آن ها، مفاهیم موجود تحلیل و نقد، و مفاهیم جدید بسط داده می شوند.
یافته ها
بررسی تعاریف اطلاعات با عینک نظری «نظریه انتقادی» نشان می دهد که آن دسته از تعاریفی که پیش فرض آن ها از اطلاعات، عینی بودن آن است، به کالاسازی اطلاعات و انحصار آن منتهی می شوند که مقدمه ای است برای برتری دادن به فرد در برابر جمع و مزیت قائل شدن به تسلط در برابر مشارکت. بنابراین همه تعاریفی که چنین پیش فرضی دارند (تعاریف نشانه شناختی عین باور و تعاریف شناختی) اسارت آور تلقی می گردند و همه تعاریفی که اطلاعات را امری ذهنی و زبانی می دانند (تعاریف نشانه شناختی ذهن باور و تعاریف گفتمانی) رهایی بخش دانسته می شوند.
نتیجه گیری
تعاریفی از اطلاعات که به کالاسازی آن منتهی می شوند، به تحقیقاتی درباره اطلاعات می انجامند که به محتوای تعامل اطلاعاتی می پردازند و نتایج آن تحقیقات عموما آمادگی لازم برای به کارگیری جهت کنترل اجتماعی را دارند. در عوض، تعاریفی از اطلاعات که در برابر کالایی سازی آن مقاوم هستند، منجر به تحقیقاتی می شوند که به ساختار تعامل اطلاعاتی می پردازند و تمام ساختارهای ایجادکننده تعاملات اطلاعاتی ناسالم را بررسی و نقد می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1362669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!