صبر و مقاومت از دیدگاه پیامبر اعظم (ص)

نویسنده:
چکیده:

واژه های صبر و مقاومت معمولا به صورت مترادف به معانی شکیبایی، بردباری، ایستادگی، پایداری و با کسی در امری برابر کردن می آید.
خداوند در قرآن صریحا پیامبر اکرم (ص) و در دین، یاران همراه او را به مقاومت و استقامت فرا می خواند(هود، 112) علاوه بر آن خداوند در ده ها آیه قرآن، مسلمانان را به صبر، مقاومت، استقامت و پایداری دعوت و توصیه کرده است. در آیات، دو مژده، نتیجه و پاداش مهم و ارزشمند به عنوان محصول صبر و مقاومت ، وعده داده شده است : اول مژده رستگاری و بهشت و رضوان الهی؛ و دوم پیروزی و موفقیت صابران و پایداران.
وجود گرامی پیامبر اکرم(ص) خود بهترین اسوه و نمونه صبر و مقاومت بود. ایشان در طول عمر پربرکت خود عملا بهترین الگو و نمونه صبر و پایداری و بردباری را برای صابران بشریت به نمایش گذاشت. هیچ وعده ای او را از پویش راه باز ندشت و هیچ وعید و تهدیدی او را نسبت به تلاش برای نیل به هدف مقهور نکرد. آن حضرت هم در میدان سخن، صبر و مقاومت را بسی ستود و هم در عرصه عمل این شیوه اثربخش را به وضوح به تصویر کشید. موفقیتها و پیروزیهای مکرر اسلام به عنوان یک مکتب رهایی بخش و سعادت آفرین، مرهون صبر و مقاومت ایشان و همراهان صبرو مقاوم ایشان بود.
شرح صدر به معنی آمادگی روحی انسان برای پذیرش حق به عنوان یکی از نتایج صبر و مقاومت، قلب انسان را نرم و برای پذیرش حق و حقیقت مستعد می سازد. بنابراین، شرح صدر، نوری است که خداوند در قلب انسان مومن (صبرو) می افکند و در پرتو آن، روح انسانی وسیع و گشوده می شود:« نور یقذفه الله فی قلب المومن فینشرح له صدره و ینفسخ » پیامبر اعظم (ص)

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1363665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!