سیره نظامی و انتظامی پیامبر اعظم (ص)

چکیده:

خدای اسلام مهربانترین مهربانان است «و هو ارحم الراحمین » (یوسف، 92)؛ دادگر است و هیچ گونه ظلم و ستم در ساحت مقدسش راه ندارد.« و لا یظلم ربک احدا» (یونس، 44)؛ محمد، پیامبر اسلام (ص) برای همه انسانیت مایه محبت و رحمت بود« وما ارسلناک الا رحمه للعالمین» (انبیاء 107) ؛ اسلام، دینی است که برای سعادت بشر و آزادی انسانها از قید اسارت آمده است. « و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم » (اعراف ، 157)؛ قرآن ، کتابی است که از سوی خدا به وسیله پیامبرش برای رهایی انسانها از ظلمتها و راهنمایی به سوی نور و پاکیها نازل شده است « کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور» (ابراهیم،2)؛ و روش راهنمایی قرآن دعوت به سوی خداوند به وسیله پند و اندرز و موعظه و حکمت است « ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه » (نحل، 125) و پرهیز ار مجادله و لجاجت در گفتگو است « و جادلهم بالتی هی احسن » (نحل ، 125) . بنابراین در منطق اسلام، زور، فشار، اکراه و جنگ راه ندارد(لا اکراه فی الدین. قد تبین الرشد من الغی » (بقره، 256).
اسلام دین منطق، استدلال، صلح و همزیستی مسالمت آمیز بین انسانهاست، و جنگ تحمیلی است از سوی ستمگران زورگو و سد کنندگان راه سعادت بشر؛ که در این صورت دین باوران موظف و مکلف به دفاع از حریم حقیقت و حقانیت هستند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1363667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!