جمال محمد (ص) در آینه قرآن در یک نگاه

چکیده:

قرآن کریم که تجلی خداوند با تمام اسماء و صفات است، بر قلب نازنین پیامبر اکرم(ص) نازل شده و این امر نشانگر عظمت و بزرگی شخصیت پیامبر (ص) می باشد که ظرفیت این تجلی تام را داشته است. نگاهی به جمال قدسی حضرت محمد (ص)از آینه قرآن هر چند به صورت اجمال، هدف اصلی این مقاله است. بشارت به رسالت پیامبر خاتم یکی از ماموریتهای پیامبران گذشته بوده است که قرآن کریم در آیات متعدد به آن اشاره می کند. بخش دیگری از آیات به الطاف بیکران و عنایات ویژه ای که خدای متعال به پیامبر (ص) داشته است اختصاص دارد، که از جمله آنها: نظارت مستقیم و از سلاله پاک بودن، پرورش بی واسطه توسط پروردگار، تعلیم ربوبی، درود خاص و بیکران، اهدای کوثر و اتمام نعمت است .
شایستگی و عظمت پیامبر (ص) در نزد پروردگار امر دیگری است که قرآن بر آن تصریح می کند؛ و از سوی دیگر بر خلق عظیم بودن و بر بلندای مکارم اخلاق قرار داشتن آن حضرت به وضوح، تصریح می نماید.
در بخش دیگری از این مقاله به ذکر برخی مقالات پیامبر اکرم (ص) مانند: مقام صالحان، مقام ولایت، مقام اصطفاء و برگزیدگی، مقام رسالت، مقام شهادت و مقام عبودیت آن حضرت با استشهاد به آیات مورد نظر پرداخته شده است و در پایان واسطه فیض بودن آن حضرت چه به لحاظ هدایت و تشریع وچه به لحاظ تصرف و تکوین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت اشارتی به مقام شفاعت آن حضرت از دیدگاه قرآن نیز می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1363671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!